
Tijdlijn van je leven
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 6 / Wereldoriëntatie
Kinderen maken een tijdlijn van hun eigen leven, waarbij ze van elk levensjaar een belangrijk iets noemen.
Opdracht
Stap 1:
Maak voor elk levensjaar een kaartje. Zet in het kaartje hoe oud je bent. Zet de kaartjes naast elkaar in een rij.
Stap 2:
Hang onder elk levensjaar een nieuw kaartje en zet daarin schrijf daarin wat dat jaar voor jou bijzonder maakt. Je kunt eventueel meerdere kaartjes onder elk levensjaar hangen.
Tip: Je kunt werken met tekst of foto's.
Stap 3:
Laat leerlingen hun tijdlijn aan elkaar zien, door bijv:
- ipads uit wisselen
- tonen op digibord met airserver, reflector of appletv
- popplet opslaan als plaatje en doormailen naar leerkracht (om deze daarna op digibord te tonen)
Een voorbeeld:
https://drive.google.com/file/d/0B1rFYfz2JAq7bXpsUmZ4UEFmNkk/edit?usp=sharing
Leerdoel
De leerlingen kunnen een tijdbalk maken van hun eigen leven waarin ze ze in chronologische volgorde gebeurtenissen achter elkaar zetten.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Foto's nemen met de ipad
- Afbeeldingen kopiëren/plakken van internet in Popplet
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is (lln. moeten minstens met de app kunnen werken)
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
Je kunt dezelfde werkwijze gebruiken voor andere onderwerpen binnen geschiedenis. Ook kun je op deze manier leerlingen een samenvatting laten van een boek/film/o.i.d.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Jeroen weten wat je van dit lesidee vindt.