
Wereldoriëntatie bovenbouw basisschool
- Primair onderwijs / Groep: 6 - 8 / Wereldoriëntatie
Kinderen leren over het klimaat en landschappen van verschillende landen
Opdracht
De bedoeling is dat de klas wordt opgedeeld in groepjes van ongeveer 4/5 leerlingen. De groepjes kiezen allemaal één onderwerp (neerslag, gebergten, vulkanen enz.). Met behulp van de App Spotzi-Atlas moeten zij verschillende vragen beantwoorden over het betreffende onderwerp. Een voorbeeldvraag bij het onderwerp neerslag is: 'In welk continent valt jaarlijks de meeste neerslag?' of bij vulkanen: 'In welke landen zijn er vulkanen?'. Elk onderwerp heeft een apart vragenblad. Aan het eind van de les worden alle onderwerpen en de bijbehorende vragen klassikaal besproken.
Leerdoel
1. Leerlingen leren op een makkelijke en leuke manier omgaan met een 'atlas' en verschillende wereldkaarten.
2. Leerlingen leren meer over verschillende begrippen als 'neerslag', 'klimaat' en 'vulkanen'
3. Leerlingen leren verschillende kenmerken van verschillende landen
Deze leerdoelen sluiten aan bij de leerdoelen 49 en 50: Kerndoel 49 = de leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding
van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en
van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden,
hooggebergten en rivieren.
Kerndoel 50 = de leerlingen leren omgaan met kaart en
atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de
wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld
Voorwaarden
- Beschikking/toegang tot de app
- Kennis van de app en bediening ervan
- Beschikking over Ipads/pc's
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Geef de leerlingen een opdrachtbeschrijving
- Maak groepjes
- De groepjes kiezen een onderwerp naar keuze
- Geef de leerlingen het vragenblad over het betreffende onderwerp
- Bespreek alle onderwerpen en de bijbehorende vragen klassikaal
Tip voor op school
Om het moeilijker te maken voor leerlingen met een hoger niveau, kan de app ook in het Engels worden getoond, waardoor de leerlingen zowel aardrijkskundige kennis als Engels leren.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Hille weten wat je van dit lesidee vindt.