De leerlingen kiezen een verlichtingsfilosoof en een verlichtingsidee en gebruiken de app Morfo om deze te verwerken en te delen met klasgenoten.

Flashcard battle
Leerlingen verwerken zelfstandig een leertekst door er met de app Flashcards vragen van verschillend niveau bij te maken, en testen elkaars kennis in een echte battle!
Opdracht
De leerlingen lezen de leertekst van een paragraaf zelfstandig en maken er vragen bij op drie verschillende niveaus:
1. Zeven (korte) beschrijvende vragen: vragen naar feiten die vaak beginnen met wie, wat, welke, hoeveel, wanneer etc.
2. Twee verklarende vragen: vragen naar (oorzakelijke) verbanden die vaak beginnen met waarom, hoe komt het dat?
3. Eén waarderende (of evaluatieve) vraag: vragen naar een mening of oordeel die bijvoorbeeld beginnen met wat vind je...? Ben je het er mee eens dat...? Is het goed (fout) dat...? De beschrijvende vragen mogen over een klein deel van de leerstof gaan. De verklarende en waarderende vragen moeten over een iets groter deel van de stof gaan. De leerlingen kunnen dit als huiswerk of tijdens de les zelf doen. In de les zoeken ze een klasgenoot op en wisselen de vragen uit. Wie de meeste vragen goed heeft, wint deze flashcard battle. Eventueel kunnen er meerdere rondes gespeeld worden / klasgenoten opgezocht worden.Foute antwoorden worden kort nabesproken (aan elkaar uitgelegd).
Leerdoel
De leerlingen verwerken zelfstandig een stuk leerstof, waarbij ze er op verschillende niveaus (taxonomie van Bloom: kennis, inzicht, evaluatie) over na moeten denken.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
Om het wat spannender (leuker, komisch) te maken, kun je besluiten dat de verliezer van een battle de winnaar een hand moet geven onder het uitspreken van de woorden 'u bent mijn meerdere' of iets dergelijks. In te zetten als: - Huiswerk ter voorbereiding op een les. - Activerende opdracht tijdens de les. - Voorbereiding op een toets.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marcel weten wat je van dit lesidee vindt.