Leerlingen verwerken zelfstandig een leertekst door er met de app Flashcards vragen van verschillend niveau bij te maken, en testen elkaars kennis in een echte battle!

Filosofisch kwartet
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 2 - 2 / Geschiedenis
De leerlingen kiezen een verlichtingsfilosoof en een verlichtingsidee en gebruiken de app Morfo om deze te verwerken en te delen met klasgenoten.
Opdracht
De leerlingen vormen een groep van vier. Ronde 1: ze kiezen een filosoof uit de verlichting (handboek GS werkplaats 2V 4.1B: Montesquieu, Rousseau, Locke, Diderot). In de app Morfo downloaden ze een portret van de filosoof en bewerken dit. Ieder voor zich leggen ze in 30 seconden de ideeën van deze filosoof uit. Deze worden aan elkaar gepresenteerd ( toehoorders maken korte aantekeningen). Ronde 2: de leerlingen kiezen een idee uit de verlichting en leggen dit aan de groep uit ( handboek GS werkplaats 2V 4.1B: rechtsstaat, mensenrechten, deïsme, abolitionisme). Het reeds gecreëerde Morfo karakter uit ronde 1 wordt gebruikt om het idee uit te leggen, en met elkaar te delen (toehoorders maken wederom aantekeningen). Met de groep wordt tenslotte een antwoord bedacht op de hoofdvraag: kwam er een betere wereld en een beter leven door de Verlichting? - Eerst individueel beantwoorden - uitwisselen met groep en daarbij beste antwoord kiezen / fijnslijpen.
Leerdoel
Zelfstandig informatie uit teksten halen en deze samenvatten. Informatie analyseren en individueel / groepsgewijs verwerken in het antwoord op een waarderende vraag.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marcel weten wat je van dit lesidee vindt.