Open uri20131025 9666 rw4cvp

Gebruik strips zoals de Zoektocht bij Code-R

Lesidee van Guido Gerrichhauzen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Oefening, Klassikale toetsing
Gemaakt op
05 nov 2013

Bij de Zoektocht zijn een aantal voorbeeldlessen uitgewerkt. Deze voorbeeldlessen kun je ook koppelen aan de Code-R. Je leerlingen gaan op basis van centrale thema’s met praktische opdrachten aan de slag.

Gebruik De Zoektocht:In de tweede en derde klas van het voortgezet onderwijs.Voor het vak geschiedenis bij lessen over de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog.Ter voorbereiding op een bezoek aan musea en historische plekken. Zoals het Anne Frank Huis, het Joods Historisch Museum, het Verzetsmuseum, Kamp Westerbork en Kamp Vught.Als zelfstudie voor leerlingen; het lezen van het boek duurt ongeveer 50 minuten.

Opdracht

1. Laat de strip zien en start daarna de trailer op http://www.annefrank.org/nl/Educatie/Docentenportal/Producten-en-trainingen/De-Zoektocht/#tab.

Bespreek na: waar gaat dit over, welke vragen hebben leerlingen?
Tip: maak een woordweb met de associaties van leerlingen. Omcirkel daarin de begrippen en personen die horen bij de rollen: dader, slachtoffer, toeschouwer en helper en noem alvast deze begrippen.

2. Deel de strip uit en laat de leerlingen erin lezen. Dit duurt ongeveer 50 minuten.
3. Bespreek het verhaal. Wat zijn de eerste reacties en vragen van leerlingen?
4. Deel dit op Code-R en bespreek eventueel hun eigen manier van herdenken om de les af te sluiten.

Leerdoel

 Leerlingen kennen de belangrijkste feiten van de Holocaust.

Leerlingen zien dat de Jodenvervolging zich stap voor stap voltrok.

Leerlingen zien dat de Jodenvervolging geen onafwendbaar proces was, maar dat het steeds ging om mensen die beslissingen namen (vaak onder druk van omstandigheden).

Leerlingen zien dat mensen in dit proces verschillende rollen hadden: slachtoffers. daders, helpers en omstanders.

Leerlingen kennen een aantal dilemma’s en keuzes van slachtoffers, helpers en toeschouwers.

Leerlingen kunnen zich verplaatsen in de dilemma’s en keuzes van de hoofdpersonen.

Leerlingen zien dat rollen niet altijd vastlagen, dat mensen onder dezelfde omstandigheden verschillende beslissingen kunnen nemen en dat mensen kunnen veranderen.

Leerlingen zien dat de gebeurtenissen van toen nog altijd invloed hebben op het leven van mensen nu, zowel persoonlijk als maatschappelijk.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Bekijk de strip en lees deze globaal door
  • Denk goed na over de verwachtingen van jouw leerlingen
  • Maak een koppeling tussen verleden en heden

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen

Tip voor thuis

Tip: De strip kan ook als huiswerk opgegeven worden om tijd te winnen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Guido weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Guido

Laat je leerlingen op verschillende manieren kennis maken met het verhaal van Anne Frank en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Met de Werkstukwijzer bereiden ze een wer...

Leerlingen verdiepen zich via de persoonlijke oorlogsverhalen in keuzes en dilemma’s en toetsen ze aan hun waarden en normen. Gebruik Code-R:In het voortgezet onderwijs.Voor het...