Open uri20131025 9666 rw4cvp

Gebruik Code-R in de klas

Lesidee van Guido Gerrichhauzen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Flipped classroom / instructievideo, Oefening, Creatie, Reflectie
Gemaakt op
30 okt 2013

Leerlingen verdiepen zich via de persoonlijke oorlogsverhalen in keuzes en dilemma’s en toetsen ze aan hun waarden en normen. Gebruik Code-R:In het voortgezet onderwijs.Voor het vak geschiedenis, maatschappijleer, Nederlands, filosofie, CKV en de mentorles m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en herdenken.Ter voorbereiding op een bezoek aan musea en historische plekken. Zoals het Anne Frank Huis, het Joods Historisch Museum, het Verzetsmuseum Amsterdam, Kamp Westerbork, Kamp Vught en Museum Bronbeek.

Opdracht

Binnen deze les ga je aan de hand van de verhalen en de thema’s uit het magazine met je leerlingen in gesprek.
Stap 1. Bespreek kort met je leerlingen hoe zij de Tweede Wereldoorlog zien.
Stap 2. Je leerlingen bekijken het iPad magazine, ze lezen en proberen dingen uit. Dit kan klassikaal via het digibord, maar ook individueel of in kleine groepjes, afhankelijk van het aantal iPads of computers.
Stap 3. Aan de hand van de uitspraken, de teksten en het beeldmateriaal in het magazine daag je je leerlingen uit te reageren: ben je het er mee eens? Waarom wel/niet? Waar wil je meer over weten? Wat raakte je in het bijzonder?
Stap 4. Sluit je les af met een opdracht: leerlingen Twitteren of bloggen iets over de les of de thema’s. Ze kunnen op het platform (http://code-r.annefrank.org) inloggen via hun eigen Twitter- of Facebook-account, of een apart account aanmaken voor het platform. Hier kunnen leerlingen hun mening geven door bijvoorbeeld mee te doen aan de polls of Mobys te posten.

Leerdoel

Code-R heeft de volgende leerdoelen: Leerlingen kennen via persoonlijke verhalen minstens drie dilemma’s en keuzes in de oorlog. Leerlingen kunnen zich in deze dilemma’s verplaatsen en erop reflecteren. Leerlingen kunnen voorbeelden uit hun eigen leven geven waarin de dilemma’s terugkomen; ze begrijpen de relevantie van de dilemma’s in het heden. Leerlingen kunnen hun ideeën en mening verwoorden en duidelijk maken in een Tweet, in beeld of in een poll. Leerlingen kunnen een eigen digital story maken, bijvoorbeeld in PowerPoint of op video. Leerlingen kunnen zelfstandig werken

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Bekijk de app en het magazine, platform eerst zelf

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bekijk de lesbrief op http://www.annefrank.org/nl/Educatie/Docentenportal/Producten-en-trainingen/docenten-code-R/
  3. Ga daarna volgens de stappen in de opdracht aan de slag

Tip voor thuis

Je kunt de leerlingen er thuis naar laten kijken en daardoor gedeeltes als huiswerk opgeven.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Guido weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Guido

Laat je leerlingen op verschillende manieren kennis maken met het verhaal van Anne Frank en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Met de Werkstukwijzer bereiden ze een wer...

Bij de Zoektocht zijn een aantal voorbeeldlessen uitgewerkt. Deze voorbeeldlessen kun je ook koppelen aan de Code-R. Je leerlingen gaan op basis van centrale thema’s met praktis...