Open uri20130915 25521 zpldh3

Historische monumenten en gebeurtenissen woonplaats

Lesidee van Anton Klein Willink · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Reflectie
Gemaakt op
14 nov 2013

Leerlingen van groep 6,7 en 8 leren met de behulp van app een chronologische tijdlijn van historische gebouwen in hun woonplaats  maken.

Opdracht

Leerlingen krijgen tijdens de les een overzicht van de 10 tijdvakken van de geschiedenis. Met behulp van de app Canonkijker zoeken ze vervolgens de historische gebouwen en gebeurtenissen op in de gemeente waar ze wonen. Deze worden vervolgens in het overzicht van de 10 tijdvakken

Leerdoel

Aan het eind van de les weten de leerlingen hoe ze met behulp van de app Canonkijker gebeurtenissen/monumenten uit hun woonplaats in chronologische volgorde in het juiste geschiedenistijdvak weten te plaatsen. Leerlingen vertellen aan het eind van de les waarom dit aspect in deze canon vermeld wordt.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. De leerkracht geeft uitleg over de opdracht.
  3. De leerkracht deelt de materialen uit.
  4. De leerlingen zoeken via de app eerst alle historische monumenten en gebeurtenissen op papier.
  5. Deze knippen ze uit en leggen ze vervolgens op chronologische volgorde in het juist tijdvak.
  6. Hierna kiezen ze een gebouw/gebeurtenis en gaan onderzoeken hoe het komt dat deze voor hun woonplaats zo bijzonder is.
  7. De leerlingen vertellen aan de groep wat ze ervaren en beschreven hebben.

Tip voor thuis

Leerlingen thuis laten vertellen hoe leuk geschiedenis van de eigen woonplaats kan worden gevonden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Anton weten wat je van dit lesidee vindt.