
Historische monumenten en gebeurtenissen woonplaats
- Primair onderwijs / Groep: 6 - 8 / Wereldoriëntatie
Leerlingen van groep 6,7 en 8 leren met de behulp van app een chronologische tijdlijn van historische gebouwen in hun woonplaats maken.
Opdracht
Leerlingen krijgen tijdens de les een overzicht van de 10 tijdvakken van de geschiedenis. Met behulp van de app Canonkijker zoeken ze vervolgens de historische gebouwen en gebeurtenissen op in de gemeente waar ze wonen. Deze worden vervolgens in het overzicht van de 10 tijdvakken
Leerdoel
Aan het eind van de les weten de leerlingen hoe ze met behulp van de app Canonkijker gebeurtenissen/monumenten uit hun woonplaats in chronologische volgorde in het juiste geschiedenistijdvak weten te plaatsen. Leerlingen vertellen aan het eind van de les waarom dit aspect in deze canon vermeld wordt.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- De leerkracht geeft uitleg over de opdracht.
- De leerkracht deelt de materialen uit.
- De leerlingen zoeken via de app eerst alle historische monumenten en gebeurtenissen op papier.
- Deze knippen ze uit en leggen ze vervolgens op chronologische volgorde in het juist tijdvak.
- Hierna kiezen ze een gebouw/gebeurtenis en gaan onderzoeken hoe het komt dat deze voor hun woonplaats zo bijzonder is.
- De leerlingen vertellen aan de groep wat ze ervaren en beschreven hebben.
Tip voor thuis
Leerlingen thuis laten vertellen hoe leuk geschiedenis van de eigen woonplaats kan worden gevonden.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Anton weten wat je van dit lesidee vindt.