
Presenteer je eigen natuurramp
De leerlingen doen in groepjes onderzoek naar een natuurramp. Hierbij valt te denken aan een aardbeving, vulkaanuitbarsting, tsunami of orkaan.
Wanneer zij voldoende informatie hebben verzameld verwerken zij dit alles tot een 'live-verslag' van de natuurramp.
Opdracht
De leerlingen moeten de oorzaken en gevolgen van een natuurramp kunnen uitleggen.
Leerdoel
De leerling kan de oorzaken van een door hem gekozen natuurramp omschrijven
De leerling kan de gevolgen van een door hem gekozen natuurramp omschrijven
De leerling kan een korte documentaire/verslag maken over het door hen gekozen onderwerp
Voorwaarden
- De leerlingen moeten les hebben gehad in de basis van verschillende natuurrampen, zoals bijvoorbeeld plaattektoniek
- De leerling moet een filmpje kunnen maken met behulp van iMovie
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- De leerlingen verzamelen met behulp van het internet en boeken zoveel mogelijk informatie over hun gekozen natuurramp.
- De leerlingen bedenken een vorm waarin zij de natuurramp gaan laten zien/uitbeelden
- De leerlingen schrijven een scenario waarin zij duidelijk omschrijven welke onderdelen in hun filmpje behandeld gaan worden.
- De leerlingen gaan stap voor stap hun opnames maken
- De leerlingen voegen met behulp van iMovie effecten en thema's toe waardoor het geheel een echt journaal verslag of documentaire gaat worden
- De leerlingen controleren een aantal keer of de uitleg duidelijk is
Tip voor op school
De groepjes fungeren op deze manier in feite als expertgroepjes. Door de gemaakte resultaten klassikaal te bekijken leren hun klasgenoten ook gelijk over deze natuurramp
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat gertjan weten wat je van dit lesidee vindt.