Doom

Ra ra politiepet....

Lesidee van Bas Zevenhoven · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Oefening, Creatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
11 apr 2013

MediaCultuur thema: Media en identiteit
Aantal lessen: 2 x 1,5  uur verdeeld over 2 middagen

Kinderen begeven zich steeds jonger en steeds meer op het internet. Ze surfen en Googlen en ze maken profielen aan bij Hyves, Twitter, Facebook, Minecraft en Youtube en creëren daar een online identiteit. Deze identiteit gebruiken ze om met elkaar, maar ook met anderen te communiceren. Kinderen zien elkaar online identiteit en meten zich daaraan, maar is dat altijd reëel?
In deze lessenserie leren de kinderen wat identiteit is en ontdekken de kinderen eerst hun eigen identiteit. Daarna gaan ze aan de slag met het verzinnen van een online identiteit en maken daar vervolgens een Facebookpagina van.



Opdracht


Bronnen voor de leerling.   Website Robbie Cooper “Alter Ego”:  http://www.robbiecooper.org/small.html
Mathieu Grac: http://mathieugrac.com/ Boz & Girlz Du Net
Samsung Camera - Own The Angels!: 


Exactitudes, Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek 2002 http://www.exactitudes.com/
Everyone - Think Before You Post:
&feature=share&list=PLCD4798BA7732393C
Pinterest: www.pinterest.com
Facebook: www.facebook.com
Voorbeelden van collages: http://www.flickr.com/photos/johara/136489829/, http://www.flickr.com/photos/katydiddes/920051168/

Bronnen voor de leerkracht Mediacultuur.net: http://mediacultuur.net/themas/media-en-identiteit
Mindmap: www.popplet.com
Mathieu Grac: http://mathieugrac.com/ Boz & Girlz Du Net
Exactitudes, Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek 2002 http://www.exactitudes.com/
Collage maken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Collage
Website Robbie Cooper:  http://www.robbiecooper.org/small.html
Pinterest: www.pinterest.com
Facebook: www.facebook.com

Korte beschrijving per les

Les 1

Receptief (25 min.)
Samen met de leerling  verkennen we de term identiteit. Wat is nu eigenlijk identiteit? Hierbij wordt gebruik gemaakt van de verschillende bronnen (Exactitudes, Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek 2002). Is iedereen hetzelfde? Welke identiteit heb jij? En verschilt deze met die van iemand anders. De bevindingen van de leerlingen worden in de mindmap genoteerd.

Productie (45 min.)
De leerlingen gaan aan de slag met het maken van een moodboard. Voordat ze daaraan beginnen vullen ze eerst de bijlage: ‘omschrijving van mijzelf’ in. Bij deze informatie (identiteit) zoeken ze plaatjes, e.d. op het internet en plaatsen dit op Pinterest. Het account maken ze zelf aan met het verkregen emailadres.


Reflectie (20  min.)
De groepjes presenteren het moodboard aan de klas en benoemen persoonlijke verwerkte eigenschappen die een identiteit maken. De kinderen zijn in staat verschillen en overeenkomsten te benoemen bij elkaar.


Les 2.

Receptief (25 min.)
In deze les  verkennen we de term online identiteiten. Wat is een online identiteit en heb jij er al een?  Wat is er allemaal mogelijk bij een online identiteit? En verschilt deze met  je reële identiteit? Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende bronnen. (Alter Ego, Robbie Cooper, 2003), Samsung Camera - Own The Angels!: 
, Everyone - Think Before You Post:
&feature=share&list=PLCD4798BA7732393C
Mathieu Grac: http://mathieugrac.com/ Boz & Girlz Du Net

Productie (45 min.)
De groepjes gaan aan de slag met het verzinnen van een fictieve online identiteit. Hoe zou je willen zijn? Hierbij gebruiken ze de bijlage: ‘omschrijving van mijn online identiteit’. Vervolgens maken ze d.m.v.  collagetechniek een profielfoto die hoort bij het fictieve profiel. Hiervoor worden plaatjes van het internet gebruikt en de webappicatie Pixlr om deze te maken. Vervolgens maken de kinderen een Facebookpagina aan voor deze persoon. Het account maken ze zelf aan met het verkregen emailadres.

Reflectie (20  min.)
De groepjes presenteren hun online identiteit voor de groep. De leerlingen benoemen verschillen tussen de reële en online identiteit, maar ook overeenkomsten. Wat zie bij een online identiteit? Zegt dit iets van de persoon die deze heeft aangemaakt?

Beschrijf materialen en faciliteiten   ·        
Beamer en digibord ·        
10 pc’s met internet ·        
10 emailaccounts (vooraf aanmaken)

Voorwaarden / eisen Samenwerken. De opdrachten verwerken in Pinterest en Facebook. Presenteren van het gemaakte werk en dit onderbouwen. Kritisch kijken naar het werk van hun klasgenoten en hierop feedback geven.Beoordelingscriteria


Kan de leerling: ·        
Het werk van zichzelf, maar ook een ander beoordelen. ·        
Het verschil benoemen tussen online en reële identiteit en kenmerken hiervan geven. ·        
Kan benoemen wat de kunstenaars met het werk bedoelen ·        
Samenwerken ·        
Pinterest en Pixlr gebruiken

Draaiboek per les en bijlagen   https://dl.dropboxusercontent.com/u/10139224/Document_RaRa_Politipet_EduApp.rar

Leerdoel

De leerling: ·        
kan benoemen wat de term identiteit betekent en kan dit koppelen aan de serie Exactitudes, Ari Versluis, en Ellie Uyttenbroek 2002 ·        
kan innerlijke en uiterlijke eigenschappen van zichzelf benoemen en deze in tweetallen verwerken in een moodboard. ·        
kent het verschil tussen 'reële' en online identiteit. ·      
kan benoemen waarom  een online identiteit ‘gemaakt’ kan zijn en wat eventuele valkuilen kunnen zijn. ·         kan een link leggen tussen de kunstwerken van Robbie Cooper en Mathieu Grac (2010) en de online identiteit ·        
kan een fictieve online identiteit verzinnen ·        
kan een foto /  foto’s  bewerken in Pixlr.com  die past bij de  fictieve online  identiteit . ·        
kan eventueel een Facebookpagina aanmaken, privacy instellingen aanpassen en weer verwijderen. (dit doel kan gebruikt worden als verdieping) ·         presenteert het  werk aan de groep.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Bas weten wat je van dit lesidee vindt.