Medium

Mindmap; beroepsperspectief

Lesidee van Frank Smit · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
25 mei 2013

De bedoeling van deze les is dat leerlingen van het VMBO een mindmap maken bij een beroep naar keuze

Opdracht

De leerlingen dienen ieder voor zich een beroep te kiezen welke zij interessant vinden of waar zij meer informatie over willen hebben. Zodra de leerlingen een keuze gemaakt hebben is het de bedoeling dat de leerlingen informatie gaan zoeken over het beroep wat gekozen hebben. Ze worden geholpen bij het gericht naar informatie zoeken door antwoord te geven op vragen die vermeld staan in de opdrachtbeschrijving. Deze hebben zij uitgedeeld gekregen door de leraar.  Bij de verzamelde informatie maken de leerlingen vervolgens een mindmap. Wanneer de mindmap af is presenteren de leerlingen deze binnen groepjes van 5 à 6 kinderen. 

Leerdoel

- De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.
- De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
- De leerling heeft kennis van verschillende beroepsmogelijkheden
- De leerling is in staat een mindmap te maken en deze te presenteren

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Basale kennis van het maken van mindmaps

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is of ondersteun leerlingen waar bepaalde kennis ontbreekt
  2. Deel de leerlingen een opdrachtbeschrijving uit
  3. De leerlingen informatie laten zoeken (en de leerlingen hierbij begeleiden)
  4. De leerlingen een mindmap laten maken (en de leerlingen hierbij begeleiden)
  5. De klas in groepen van 5 à 6 mensen verdelen
  6. De leerlingen laten presenteren aan elkaar
  7. De les afronden en een korte nabespreking houden

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Frank weten wat je van dit lesidee vindt.