
Analyseer Kiekje
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 6 / Mens en Maatschappij
Elke dag worden we geconfronteerd met foto's. Deze worden meestal gebruikt om een artikel te verduidelijken.
Soms gaat dit goed en soms niet. Bij deze opdracht ga je kijken hoe ze het gemaakt hebben de foto en of jij het anders had gedaan.
Opdracht
We worden elke dag overrompeld met foto's. Maar zijn al deze foto's wel echt? En wat willen deze foto's aan ons vertellen? Voor deze opdracht ga je kijken naar een foto van een artikel. Deze analyseer je en omschrijf je hoe deze is gefotografeerd.
We gaan eerst een stukje film kijken op de Youtube app. Hier ga je het filmpje van Hans Aarsman bij TedxAmsterdam kijken. Deze duurt 16 minuten. Hans Aarsman legt op een simpele manier uit wat fotografie voor hem is (wel in het Engels).
Na het kijken van het filmpje bespreek je met de groep het stukje over Warum! Hierna ga je kijken
Ga op Nu.nl opzoek naar een artikel waarvan de foto niet het verhaal verteld waar het over moet gaan. Maak een kopie van de gehele artikel. Start na het kopiëren de app Smart Office 2 op. Maak hierin dan een word bestand aan en plaats je kopie hierin.
Na dit te hebben gekopieerd ga je de foto analyseren en schrijf je je eigen Analyse hier over. Hierin staat wat volgens jouw deze foto betekend en hoe deze is gemaakt.
Maak na het Analyseren van de foto maak je eigen foto die wel volgens jouw het verhaal maken. Hiervoor kan je andere studenten laten modelleren voor jouw foto.
Daarna open je PS Touch en plaats je hem hier in. Je kan deze dan nog aanpassen en beter maken.
Uiteindelijk presenteer je je eigen foto met artikel via Prezi aan de groep.
Leerdoel
Kritische analyseren van beelden.
Goed feedback geven aan klasgenoten
Duidelijke omschrijving
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Werkend netwerk
- Alle apps beschikken
- Kritisch analyseren van film en foto
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
Bekijk en help wel welke artikel/foto de leerling kiest. Soms hebben ze er geen zin in en dan kiezen ze een willekeurige artikel/foto.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Frank weten wat je van dit lesidee vindt.