Hoe je over jezelf denkt wordt beïnvloed door diverse factoren. Zo spelen de mensen om je heen en media een grote rol. In reclames op tv, op internet en in tijdschriften krijg j...

Wat is gezonde voeding?
Gezond eten is belangrijk. Iedere dag lees en hoor je erover in de media. Maar is deze informatie altijd juist? In deze opdracht ga je nieuws zoeken over gezond eten en beoordelen of het wel waar is.
Opdracht
Werk samen met een klasgenoot.
Jullie gebruiken de app Pocket om nieuwsberichten te verzamelen. De app zelf bevat geen berichten.
Stap 1
Verzamel 10-20 berichten over gezond eten in Pocket.
Volg bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, nieuwssites of nieuwsapps van bijvoorbeeld NOS of NU berichten
over gezonde voeding. Omdat iedere dag veel nieuws hierover verschijnt, kun je
bijvoorbeeld alleen kijken naar gezonde voeding voor jongeren van 12-18 jaar.
Stap 2
Vergelijk de gevonden berichten met elkaar.
Maak een overzicht van de onderwerpen die besproken worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen in een tabel met een tekstverwerker of met hulp van een
app.
Noteer van ieder bericht:
- de bron (waar heb je info gevonden)
- de belangrijkste conclusie van het bericht (de kern van de boodschap). Bijvoorbeeld: "Veel
snacken is slecht voor de gezondheid van jongeren" of "McDonalds
serveert gezonde maaltijden."
- de naam van de zender van de boodschap. Dit kan iemand zijn die het bericht
persoonlijk heeft geschreven, maar ook een bedrijf.
Stap 3
Trek je conclusie.
Kun je na het beoordelen van de
berichten nu zeggen wat gezonde voeding is en wat niet?
Waarschijnlijk
spraken de berichten elkaar soms tegen.
Geef antwoord op de
volgende vragen:
1 Geef drie voorbeelden
van berichten die elkaar tegenspreken. Hoe zou dit komen?
2 Zoek van één
voorbeeld op hoe het Voedingscentrum denkt over dit tegensprekende voorbeeld.
Zoek op de site van het Voedingscentrum of gebruik een app.
3 Verwerk de antwoorden in een tekstverwerkings-app of neem ze
op met een audio- of video-app. Bewaar ze op je iPad of in je Dropbox.
Tips voor apps:
Nieuws:
- NOS
- Nu
- AD
- Telegraaf
- Trouw
- NRC
Voedingsinfo:
- Boodschapp
- Foodhouse
- Superwijzer
- Slim Koken
- Balansdag
- Etikettenwijzer
- KeurmerkenWijzer
Antwoorden bewaren en
delen:
- Dropbox
- Evernote
Presenteren:
- Glogster
Video:
- iMovie
- Capture
- Animoto videos
- Echograph
- ToonCamera
Geluid:
- Audioboo
Leerdoel
Begrijpen dat het lastig is te definiëren wat gezonde voeding is. Begrijpen dat de zender van een bericht invloed heeft op de inhoud van een bericht.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Tenminste één iPad per 2 leerlingen
- Eventueel Twitter of Facebookaccount
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat de leerlingen de stappen uit de opdracht doorlopen
- Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?
Bekijk ook deze lesideeën van Florina
Vogelherkenning is een belangrijk onderdeel in de biologieles. Leerlingen leren vogels herkennen aan zowel uiterlijke kenmerken (poten, snavels) als aan geluiden die ze maken...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Mits Nilson Erg goed idee Florina! Vooral het leren van de mogelijkheid van tegenstrijdige conclusies en de kritische blik naar de bron/afzender vind ik een goede toevoeging aan deze opdracht
10 jaar geleden
Florina Blokland · Auteur van dit lesidee · Dank je wel Mits. Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen zich realiseren dat de zender van een bericht, de opdrachtgever voor een onderzoek etc. vaak de kleur van een bericht of resultaat bepalen. Vorige week vond ik er nog een mooi staaltje van. Ik sta niet voor de klas, maar ik zou er meteen een lesje aan besteden, zo'n kul onderzoek en dito resultaten door rare vraagstelling/vragende club! http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/2888237/hilversummers-bereid-minder-vlees-te-eten-om-honger-tegen-te-gaan.aspx
10 jaar geleden