Florina macrofotografie met koe eduappprofielfoto

Wat is gezonde voeding?

Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie
Lesidee van
Gemaakt op
22 jan 2013

Gezond eten is belangrijk. Iedere dag lees en hoor je erover in de media. Maar is deze informatie altijd juist? In deze opdracht ga je nieuws zoeken over gezond eten en beoordelen of het wel waar is.

Opdracht

Werk samen met een klasgenoot. Jullie gebruiken de app Pocket om nieuwsberichten te verzamelen. De app zelf bevat geen berichten. 

Stap 1
Verzamel 10-20 berichten over gezond eten in Pocket. 
Volg bijvoorbeeld via Twitter, Facebook,  nieuwssites of nieuwsapps van bijvoorbeeld NOS of NU berichten over gezonde voeding. Omdat iedere dag veel nieuws hierover verschijnt, kun je bijvoorbeeld alleen kijken naar gezonde voeding voor jongeren van 12-18 jaar.

Stap 2
Vergelijk de gevonden berichten met elkaar.
Maak een overzicht van de onderwerpen die besproken worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen in een tabel met een tekstverwerker of met hulp van een app.  

Noteer van ieder bericht:
- de bron (waar heb je info gevonden)
- de belangrijkste conclusie van het bericht (de kern van de boodschap). Bijvoorbeeld: "Veel snacken is slecht voor de gezondheid van jongeren" of "McDonalds serveert gezonde maaltijden."
- de naam van de zender van de boodschap. Dit kan iemand zijn die het bericht persoonlijk heeft geschreven, maar ook een bedrijf.


Stap 3
Trek je conclusie.
Kun je na het beoordelen van de berichten nu zeggen wat gezonde voeding is en wat niet? Waarschijnlijk spraken de berichten elkaar soms tegen.

Geef antwoord op de volgende vragen:
1 Geef drie voorbeelden van berichten die elkaar tegenspreken. Hoe zou dit komen?
2 Zoek van één voorbeeld op hoe het Voedingscentrum denkt over dit tegensprekende voorbeeld. Zoek op de site van het Voedingscentrum of gebruik een app.
3 Verwerk de antwoorden in een tekstverwerkings-app of neem ze op met een audio- of video-app. Bewaar ze op je iPad of in je Dropbox.  
 
Tips voor apps:
Nieuws:
- NOS
- Nu
- AD
- Telegraaf
- Trouw
- NRC

Voedingsinfo:
- Boodschapp
- Foodhouse
- Superwijzer
- Slim Koken
- Balansdag
- Etikettenwijzer
- KeurmerkenWijzer

Antwoorden bewaren en delen:
- Dropbox
- Evernote

Presenteren
:
- Glogster

Video
:
- iMovie
- Capture
- Animoto videos
- Echograph
- ToonCamera

Geluid:
- Audioboo

Leerdoel

Begrijpen dat het lastig is te definiëren wat gezonde voeding is. Begrijpen dat de zender van een bericht invloed heeft op de inhoud van een bericht.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Tenminste één iPad per 2 leerlingen
  • Eventueel Twitter of Facebookaccount

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Laat de leerlingen de stappen uit de opdracht doorlopen
  4. Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Mits Nilson Erg goed idee Florina! Vooral het leren van de mogelijkheid van tegenstrijdige conclusies en de kritische blik naar de bron/afzender vind ik een goede toevoeging aan deze opdracht

4 jaar geleden

Florina Blokland · Auteur van dit lesidee · Dank je wel Mits. Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen zich realiseren dat de zender van een bericht, de opdrachtgever voor een onderzoek etc. vaak de kleur van een bericht of resultaat bepalen. Vorige week vond ik er nog een mooi staaltje van. Ik sta niet voor de klas, maar ik zou er meteen een lesje aan besteden, zo'n kul onderzoek en dito resultaten door rare vraagstelling/vragende club! http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/2888237/hilversummers-bereid-minder-vlees-te-eten-om-honger-tegen-te-gaan.aspx

4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Florina

Hoe je over jezelf denkt wordt beïnvloed door diverse factoren. Zo spelen de mensen om je heen en media een grote rol. In reclames op tv, op internet en in tijdschriften krijg j...

Vogelherkenning is een belangrijk onderdeel in de biologieles. Leerlingen leren vogels herkennen aan zowel uiterlijke kenmerken (poten, snavels) als aan  geluiden die ze maken...