Falco

Plaatranden en aardbevingen

Lesidee van Falco Zwinkels · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
04 dec 2013

Leerlingen beschrijven en verklaren de locaties van recente aardbevingen. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 2, paragraaf 2.2.

Opdracht

Start iQuakeLite. Je ziet een wereldkaart met gekleurde bollen. Elke bol is een aardbeving. Hoe groter de bol, hoe zwaarder de beving. Rood is een beving in de laatste 24 uur, oranje in de laatste 48 uur.

a Klik in het menu bovenaan je scherm op 'plates'. Daarmee worden de plaatgrenzen getoond. Wat valt je op aan de ligging van de aardbevingen?
b Zoek de grootste bol. Noteer de plaats, tijd en kracht van de aardbeving.

De plaatgrenzen op je scherm hebben verschillende kleuren. Daarmee worden de verschillende soorten plaatbewegingen weergegeven. Convergent: wit, blauw. Divergent: geel, rood. Transform: paars, groen.

c Op welke soort plaatgrens zie je de meeste aardbevingen?
d Leg uit hoe aardbevingen bij die plaatgrenzen ontstaan.




Leerdoel

De leerling kan kennis van plaatbewegingen en aardbevingen toepassen op een actuele bron.

Voorwaarden

  • De leerling kent de drie verschillende plaatbewegingen.
  • De leerling begrijpt waarom het bewegen van platen tot aardbevingen kan leiden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Falco weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Falco

Weet jij hoeveel winkels in een Nederlandse winkelstraat eigendom zijn van multinationals? En welke winkels nog Nederlands zijn? In deze opdracht ga je de globalisering in een N...

Leerlingen verzamelen gegevens over de loop van de Mekong. Vervolgens gaan ze rekenen met verhang en verval. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 1, paragraaf 6.1.