Falco

Peru: centrum, semiperiferie of periferie?

Lesidee van Falco Zwinkels · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
28 nov 2013

Leerlingen raadplegen verschillende indicatoren van de Wereldbank. Van elke indicator maken ze een wereldkaart. Vervolgens bepalen ze of Peru een land in het centrum, de semiperiferie of de periferie is. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 1, paragraaf 5.5.

Opdracht

In deze opdracht onderzoek je of Peru een land in het centrum, de semiperiferie of de periferie is. Dat doe je door verschillende indicatoren van de Wereldbank in een kaart weer te geven.

Open de app WDI DataFinder. Klik op 'Indicators'. Met het zoekvak ('Search') kan je de juiste indicatoren vinden. Klik op een indicator om hem te selecteren. Klik vervolgens rechtsboven op 'Map' om een kaart te maken van deze indicator. Schrijf voor elke indicator op of Peru hoog, middelmatig of laag scoort. (Let op: het openen van een kaart heeft soms wat tijd nodig.)

a ‘GNI per capita’ (= bbp per hoofd).  
b ‘GDP growth’ (= groei van het bbp).
c ‘External debt stocks, total’ (= buitenlandse schuld).
d ‘Economically active children’ (= kinderarbeid).
e ‘School enrollment secondary, % gross’ (= percentage mensen dat voortgezet onderwijs voltooide).
f Bekijk je antwoorden op vraag a t/m e. Deel je Peru in bij het centrum, de semiperiferie of de periferie? Leg je antwoord uit. 

Leerdoel

De leerling kan indicatoren gebruiken om geografische vragen te beantwoorden.

Voorwaarden

  • De leerling kent de begrippen centrum, semiperiferie, periferie en bbp per hoofd.
  • De leerling weet wat indicatoren zijn en waarvoor je ze kunt gebruiken.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Falco weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Falco

Weet jij hoeveel winkels in een Nederlandse winkelstraat eigendom zijn van multinationals? En welke winkels nog Nederlands zijn? In deze opdracht ga je de globalisering in een N...

Leerlingen verzamelen gegevens over de loop van de Mekong. Vervolgens gaan ze rekenen met verhang en verval. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 1, paragraaf 6.1.