Leerlingen verzamelen gegevens over de loop van de Mekong. Vervolgens gaan ze rekenen met verhang en verval. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 1, paragraaf 6.1.

Globalisering in winkelstraten
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 3 - 3 / Aardrijkskunde
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 3 - 3 / Aardrijkskunde
- Voortgezet onderwijs / Gymnasium / Klas: 3 - 3 / Aardrijkskunde
Weet jij hoeveel winkels in een Nederlandse winkelstraat eigendom zijn van multinationals? En welke winkels nog Nederlands zijn? In deze opdracht ga je de globalisering in een Nederlandse winkelstraat onderzoeken.
Opdracht
Stap 1 Oriëntatie
op het onderwerp
Je gaat van een hoofdwinkelstraat in een Nederlandse plaats onderzoeken in welke mate deze geglobaliseerd is.
Kijk met Google Street View eens rond in de
straat om een beter beeld te krijgen van de verscheidenheid aan winkels in deze
straat.
Stap 2 Deelvragen
formuleren
De hoofdvraag is: in welke mate is de onderzochte
winkelstraat geglobaliseerd? Deze vraag moet je op twee niveaus beantwoorden:
op het niveau van de individuele winkels en op het niveau van de hele straat.
a Bedenk bij de
hoofdvraag enkele deelvragen waarmee je de hoofdvraag op beide niveaus kunt
beantwoorden. Ga ervan uit dat er winkels zijn die helemaal niet, enigszins of
volledig geglobaliseerd zijn.
b Laat de docent je
deelvragen beoordelen.
c Bedenk een
classificatie: wanneer vind je dat een winkelstraat matig, gemiddeld, sterk of
zeer sterk geglobaliseerd is? Gebruik deze classificatie bij het beantwoorden van
de hoofdvraag op straatniveau (stap 4).
Stap 3 Informatie
verzamelen
a Maak met behulp van Street
View een lijst van twintig winkels die
aan elkaar grenzen.
b Zoek met behulp van
het internet uit welk bedrijf de eigenaar is van elke winkel.
c Deel de winkels in: welke zijn
helemaal niet, enigszins of volledig geglobaliseerd?
Stap 4 Vragen
beantwoorden
Beantwoord je
deelvragen en de hoofdvraag op het niveau van de winkels en op het
niveau van de straat.
Stap 5 Presenteren
Presenteer
je bevindingen in een cirkelgrafiek. Je kunt hiervoor een spreadsheet app zoals Excel of Numbers gebruiken. Vergeet de titel en de legenda niet.
Stap 6 Nabespreken
Bespreek de resultaten in de klas:
- Komen de
classificaties overeen?
- Als er verschillende
winkelstraten onderzocht zijn: zijn er verschillen en zo ja, waarom?
Leerdoel
- Je kunt onderzoek
doen volgens het stappenplan.
- Je kunt bij een
gegeven hoofdvraag deelvragen formuleren.
- Je kunt kennis over globalisering toepassen in een onderzoek.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Kennis van economische globalisering zoals in Humboldt leerjaar 3, hoofdstuk 4.
Bekijk ook deze lesideeën van Falco
Leerlingen onderzoeken het schuiven van continenten en het ontstaan van gebergten. Deze opdracht hoort bij Humboldt, leerjaar 2, paragrafen 2.1 en 2.2.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Solene Klip Weet u misschien 1 of 2 goede deelvragen?
bijna 3 jaar geleden