Medium

De digitale mossel

Lesidee van Wim Eijlander · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Lesidee van
Gemaakt op
21 nov 2013

Leerlingen leren de anatomie van de mossel door deze te observeren, foto's te maken, en onderdelen te benoemen met de app Skitch.

Opdracht

Je hebt van je docent een kort gekookte mossel (Mytilus edulis) gekregen. In deze les ga je de anatomie van deze mossel bestuderen.

Om de anatomie van deze mossel goed te leren, ga je de mossel op verschillende manieren bekijken, fotograferen, en de onderdelen benoemen met de app Skitch.

Een mossel is een tweekleppig schelpdier, de beide schelpen zijn aan elkaar verbonden met een elastische slotband. Deze slotband werkt als een soort scharnier. Op de schelp zelf zie je lijnen lopen, dit zijn de zogenaamde groeistrepen.

A) Maak met je iPad een foto van het buitenaanzicht van de mossel. Zorg er voor dat dat de elastische slotband  op je foto te zien is, en dat er links of rechts ruimte is op je foto op namen van onderdelen bij te zetten.

Gebruik de app Skitch om aan te geven waar de volgende onderdelen zitten:
- elastische slotband
-groeistreep

Als je de bovenstaande zaken bij je foto hebt staan:
stap 1: Druk in de app Skitch (als je bewerkte foto op het scherm te zien is) op het rechthoekje met het pijltje dat naar boven wijst (rechts bovenin de app).
stap 2: Druk op "Delen"
stap 3: Druk op "Bewaar afbeelding" Je aangepaste foto staat nu op je filmrol.

B) Buig de schelp open. Indien de schelp nog dicht zit door de sluitspieren, snij je deze voorzichtig door, buig hierna alsnog de schelp open.
Maak met je iPad een foto waarop beide schelphelften, inclusief de mossel zelf, te zien zijn. Zorg er voor dat je zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van je foto ruimte vrij hebt om er namen van onderdelen naast te zetten.

Zoek op internet een afbeelding op van een mossel. Gebruik de zoektermen "anatomie van de mossel". Vergelijk deze afbeelding met de mossel die voor je ligt.

Benoem met de app Skitch de volgende onderdelen bij je foto:
- Mantel
- Parelmoerlaag
- Baardjes (indien aanwezig)
- Voet (indien te zien)
- Sluitspier (2x)
- Aanhechtingsplaats van de sluitspier (2x)
- (plaats van de) Instroomopening
- (plaats van de) Uitstroomopening


Als je de bovenstaande zaken bij je foto hebt staan:
stap 1: Druk in de app Skitch (als je bewerkte foto op het scherm te zien is) op het rechthoekje met het pijltje dat naar boven wijst (rechts bovenin de app).
stap 2: Druk op "Delen"
stap 3: Druk op "Bewaar afbeelding" Je aangepaste foto staat nu op je filmrol.

* Open nu de app Pages.
* Maak een document in Pages waar je de twee bewerkte foto's van de mossel in plaatst.
Zet je naam en klas bovenaan het document.


Als je het document in Pages hebt gemaakt:
* Druk op het gereedschap (moersleutel) rechts bovenin het scherm.
* Druk op “Deel en druk af”.
* Druk op “Openen met een andere app”. 
* Druk op “PDF”.
* Druk op “Kies app”
* Druk op “Google Drive”
* Druk op “Uploaden”.

In google Drive deel je dit bestand tenslotte met je docent. Om je bestand te delen, klik je op de grijs omcirkelde “i”  die rechts naast je .pdf bestand staat. Kies hier delen en gebruik het emailadres van je docent om je verslag met je docent te delen.

Veel succes!     

Leerdoel

Leerlingen leren de anatomie van de mossel kennen.

Voorwaarden

  • Kennis van de apps en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg voor de materialen (kort gekookte mosselen en mesjes)
  2. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  3. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Tip voor op school

Indien gewenst kan deze opdracht uitgebreid worden door ook de mantel voorzichtig (deels) weg te knippen en de organen van de mossel te laten fotograferen + benoemen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Wim weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Wim

Leerlingen maken een mindmap over een bepaald onderwerp om voorkennis te activeren.

Leerlingen bestuderen op het scherm van de iPad de lever die d.m.v. augmented reality voor de ogen van de leerlingen tot leven komt.Om dit te bewerkstelligen is een geprinte ver...