Voor leerlingen die bezwaren hebben tegen een echt snijpracticum is dit een bruikbaar alternatief.

Visuele analyse van een probleem
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 4 - 5
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 4 - 6
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4
Het vormen van een mening over een probleem kan lastig zijn. Zeker wanneer die mening goed onderbouwd moet worden met argumenten is het een lastige vaardigheid. Het kan helpen om de argumenten visueel weer te geven in een mindmap, waarbij belangrijke argumenten in kleur of grootte onderscheiden kunnen worden van minder belangrijke argumenten. Ook kun je een onderscheid maken tussen de verschillende soorten argumenten. Dit kan helpen in de analyse die leidt tot het vormen van een eigen mening over een bepaald probleem. Deze specifieke opdracht is uitgewerkt voor de vergelijking van twee films (An inconvenient truth en A great global warming swindle), maar kan natuurlijk voor de analyse van ieder soort probleem gebruikt worden.
Opdracht
Bekijk de films 'An inconvenient truth' en 'A great global warming swindle'. Noteer de argumenten die de makers van de films gebruiken om de kijker te overtuigen van hun benadering en analyse van het probleem 'Global Warming'. Orden de argumenten in Mindmeister. Maak onderscheid tussen (ondermeer) emotionele, biologische, politieke en economische/financiële argumenten. Maak je eigen afweging van de waarde van de verschillende argumenten. Geef in de mindmap aan welke argumenten jij gebruikt hebt om tot je uiteindelijke mening te komen. Noteer ook jouw mening over het probleem. Deel deze mindmap met je docent. (Dit kan per mail, of via een elo, of een ander platform)
Leerdoel
- Vormen van mening en onderbouwing hiervan. vwo subdomein E1 havo subdomein E1
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Beschikbaarheid van de film An inconvenient Truth
- Beschikbaarheid van de film A great global warming swindle
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Tip voor op school
Met de gegeven films is het voornamelijk een bovenbouw-opdracht. Je kunt de opdracht nog uitbreiden door de leerling na het maken van de mindmap een betoog te laten schrijven. In dit geval is de mindmap-opdracht de voorbereiding van de eindopdracht, te weten het betoog. Als je andere films, of onderwerpen gebruikt als basis voor de opdracht, dan kan deze ook voor de onderbouw gebruikt worden.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Ellen weten wat je van dit lesidee vindt.