Bij de kleuters werken wij met thema's.Bij al deze thema's worden woordclusters gemaakt. Kinderen met een zwakke woordenschat kunnen met deze app de clusters meerdere keren zelf...

Dagritme van school
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 2 / Nederlandse taal
Naar school gaan is voor veel kinderen een spannende aangelegenheid. Want wat staat je allemaal te wachten? Door de app van Nijntje op school te spelen en daarna met de kinderen in de klas een dagritme te maken wordt het al een stuk tastbaarder wat je allemaal op school doet!
Opdracht
Samen met de kleuters ga je eerst de app Nijntje op school doen. En bespreek je daarna aan de hand van de app wat Nijntje allemaal gedaan heeft.
Daarna maak je de vertaalslag naar de klas. Want wat doe je allemaal in een klas? Wat doe je als eerste? En wat doe je daarna? Zou je dat ook kunnen tekenen?
Op mijn website vind je bij de review een schema waar je met kinderen in kunt tekenen wat ze allemaal doen. Dit vind je hier: http://bit.ly/1cHUMRj
Je kunt er dan een boekje van maken. Of de plaatjes in een lange strook achter elkaar plakken.
Het is het leukste om deze opdracht in een klein groepje van zo'n 3/4 kinderen te doen. Zo hebben de kinderen ook interactie met elkaar! En kunnen ze het er samen over hebben wat ze allemaal op een dag doen.
Leerdoel
* De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesprokentaal. Ze leren tevens die informatie, mondeling ofschriftelijk, gestructureerd weer te geven.
* De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te
drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instruerenen bij het discussiëren.
* De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
* De leerlingen verwerven een adequate woordenschat strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder 'woordenschat' vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
* De leerlingen leren rekentaal gebruiken.
* De leerlingen leren dat dingen in een chronologische volgorde gebeuren.
* Uitdrukken door middel van tekenen.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Papier met schema waarop je het dagritme kunt tekenen
- Tekenmateriaal
- Eventueel het boek van Nijntje op school
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Speel samen met een klein groepje de app: Nijntje op school
- Bespreek de app na met de kinderen. Wat doet Nijntje allemaal op school? Wat doet ze eerst? En wat daarna?
- Maak de vertaalslag naar de schooldag van kleuters. Wat doen zij eigenlijk allemaal?
- Laat de kleuters zelf hun eigen dagritme van school tekenen/schrijven. Dit kan eventueel ook in een groepje gedaan worden.
Tip voor thuis
Thuis kun je natuurlijk ook samen met je kind de schooldag bespreken en dit samen met je kind intekenen in het schema. Heel erg leuk, want nu kun je het nog makkelijker thuis bespreken.
Bekijk ook deze lesideeën van Eveline
Verschillende bouwopdrachten met Toca Builders. - Bouwen vanaf een plattegrond- Maak je eigen plattegrond en bouw dit na- Nabouwen van een bouwwerk van lego- Zelf met lego een b...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Marieke van Osch Superleuk idee weer Eveline! Heb je ook de nieuwe app Jop gaat naar school gezien? Die is misschien ook wel bruikbaar bij dit idee.
bijna 10 jaar geleden