Erik 150x150

Vergelijkingen oplossen

Lesidee van Erik van den Hout · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
16 aug 2013

Voorafgaand aan de introductie van het oplossen van lineaire vergelijkingen zet je het spel in om leerlingen "zonder dat ze het doorhebben" met een spel kennis te laten maken met algebraïsch oplossen van lineaire vergelijkingen.

Opdracht

Ruim voor de start van het hoofdstuk introduceer de docent het spel. De docent komt in een klassengesprek regelmatig met leerlingen terug op het spel, maar zonder de wiskunde te bespreken. Hier gaat het vooral om vorderingen in het spel en wat ze van het spel vinden.
In de les mogen ze met het spel spelen als ze klaar zijn met hun huiswerk. Zodra de klas aan het hoofdstuk begint, is het natuurlijk aan de docent om het verband te leggen met het spel. Zo help je leerlingen de stappen van de balansmethode te koppelen aan de acties in het spel.

Pas zo nodig de inhoud van het hoofdstuk in het boek aan.

Leerdoel

Kennismaken met het algebraïsch oplossen van vergelijkingen.

Voorwaarden

  • App installeren

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Stel wekelijks(?) doelen bv. Hoofdstuk 1 af
  3. Bespreek wekelijks vorderingen met de leerlingen
  4. Verbind de leerstof aan het spel als je aan het hoofdstuk begint

Tip voor op school

Zorg voor beloningen: 1. De leerling die als eerste hoofdstuk 1 heeft uitgespeeld krijgt een prijsje. 2. De leerling die als eerste alle 36 sterren van het eerste hoofdstuk heeft behaald krijgt een prijsje. 3. De leerling die als eerste een opgave in minder zetten dan verwacht heeft opgelost krijgt ook een prijsje.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Erik weten wat je van dit lesidee vindt.