
Vergelijkingen oplossen
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 1 - 2 / Wiskunde
- Voortgezet onderwijs / VWO / Klas: 1 - 2 / Wiskunde
- Voortgezet onderwijs / HAVO / Klas: 1 - 2 / Wiskunde
Voorafgaand aan de introductie van het oplossen van lineaire vergelijkingen zet je het spel in om leerlingen "zonder dat ze het doorhebben" met een spel kennis te laten maken met algebraïsch oplossen van lineaire vergelijkingen.
Opdracht
Ruim voor de start van het hoofdstuk introduceer de docent het spel. De docent komt in een klassengesprek regelmatig met leerlingen terug op het spel, maar zonder de wiskunde te bespreken. Hier gaat het vooral om vorderingen in het spel en wat ze van het spel vinden.
In de les mogen ze met het spel spelen als ze klaar zijn met hun huiswerk. Zodra de klas aan het hoofdstuk begint, is het natuurlijk aan de docent om het verband te leggen met het spel. Zo help je leerlingen de stappen van de balansmethode te koppelen aan de acties in het spel.
Pas zo nodig de inhoud van het hoofdstuk in het boek aan.
Leerdoel
Kennismaken met het algebraïsch oplossen van vergelijkingen.
Voorwaarden
- App installeren
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Stel wekelijks(?) doelen bv. Hoofdstuk 1 af
- Bespreek wekelijks vorderingen met de leerlingen
- Verbind de leerstof aan het spel als je aan het hoofdstuk begint
Tip voor op school
Zorg voor beloningen: 1. De leerling die als eerste hoofdstuk 1 heeft uitgespeeld krijgt een prijsje. 2. De leerling die als eerste alle 36 sterren van het eerste hoofdstuk heeft behaald krijgt een prijsje. 3. De leerling die als eerste een opgave in minder zetten dan verwacht heeft opgelost krijgt ook een prijsje.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Erik weten wat je van dit lesidee vindt.