Github avatar djdekker

Woorden leren als game

Lesidee van Dirk-Jan Dekker · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Oefening, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
10 jan 2014

Wie kent het best de Griekse woorden en scoort de meeste punten? Leerlingen spelen tegen elkaar of tegen de klok.

Opdracht

Open de app Futaba en vul de code van jouw klas in ("class code"). Je vindt nu het spel dat jouw docent voor je heeft klaargezet. Speel dit spel in groepen van drie of vier. Iedereen speelt voor zichzelf, tegen de anderen in de groep. Het spel werkt heel simpel. De klok begint te lopen. Je krijgt telkens een Grieks woord te zien. Wie het eerst de juiste betekenis aanklikt, wint een punt. Na een minuut is de tijd om. Wie dan de meeste punten heeft, wint een "Futaba". Wie het eerst drie "Futaba's" heeft, is de kampioen.

Leerdoel

Leerlingen kunnen de juiste betekenis van de woorden uit de Griekse basiswoordenlijst noteren.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan.
  • Invoeren van de Griekse woorden en hun betekenis in de app.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is.
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving.
  3. Speel het spel.

Tip voor op school

Je kunt de Griekse woorden alleen via de iPad invoeren. Als je spiritus of accenten wilt typen, gebruik je de app Keyman.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Dirk-Jan weten wat je van dit lesidee vindt.