Pasfoto

Arm en Rijk; demografische verschillen

Lesidee van Christiaan Diem · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
18 feb 2013

Met behulp van UN Country Stats krijgen leerlingen in beeld wat de demografische verschillen zijn in de wereld.
Deel 1 is een individuele opdracht, deel 2 wordt gemaakt in groepjes van 3 of 4 leerlingen 

Opdracht

Deel 1 (individueel):

1) Kies 9 landen uit om te vergelijken, met een maximum van 3 per continent.2) Vergelijk deze landen aan de hand van:a) geboortecijfer (=Fertility rate)b) levensverwachting van de vrouwen (Life expectancy of females at birth)c) percentage jongeren (Population aged 0-14 years)d) Bruto Binnenlands Product per hoofd  (wat er verdient wordt in een land gedeeld door inwoners) (GDP per capita)
3) maak een mooie tabel van de gevonden gegevens

Deel 2 (groepsopdracht):


4) Van jullie docent hebben jullie een blanco A3-kaart van de wereld gekregen (of is er een mooie kaarten-app?). Maak van het onderwerp dat jullie docent je heeft opgedragen een thematische kaart. Denk goed na over de legenda (spiek maar in de Grote Bosatlas).

5) Nabespreking: er zijn vier onderwerpen, waar per onderwerp 3 of 4 kaarten in de klas van zijn gemaakt. 
Hang de kaarten op het bord en laat leerlingen de verschillen en overeenkomsten benoemen en vervolgens verklaren. Bijv. geboortecijfer is hoog in Afrikaanse landen, laag in Europa. Dit komt doordat ze in Afrika geen voorbehoedsmiddelen hebben, religie etc. 

Leerdoel

Onderbouw VO sluit aan bij onderwerp arm/rijk of demografie

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Blanco kaarten van de wereld op A-3 formaat. 2 per groepje van 3/4 leerlingen (1 klad, 1 net)
  • Laat de leerlingen kleurpotloden meenemen

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. De eerste les maken de leerlingen een kladversie. Help ze met juiste kleuren en verdeling van de legenda.
  3. In de tweede les maken de leerlingen een netposter die aan het einde of in de volgend les besproken wordt.

Tip voor op school

De app biedt nog veel meer gegevens dan in dit lesidee.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Christiaan weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Christiaan

Er is veel te doen over vluchtelingen in Nederland. Moeten we ze wel of niet toelaten? Wanneer wel en wanneer niet? Deze app brengt begrip op voor de moeilijke situatie die veel...

Met behulp van EarthViewer duiken de leerlingen in de geologische geschiedenis van een gebergte en verklaren het ontstaan van het gebergte. Zo kunnen ze een groot deel van hun k...