Image

Kritisch zuhören bij Duits, Engels, Spaans, Frans etc.

Lesidee van Frank van Tellingen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening, Toetsing op eigen tempo, Reflectie
Gemaakt op
12 mrt 2013

Oefenen met de uitspraak is soms een ondergeschoven kindje in de lespraktijk. Af en toe vraag je een leerling een stukje voor te lezen en luistert de rest, soms is er een mondeling etc. Dat zijn momentopnames die snel vervliegen.  

Opdracht

Download een recording app of gebruik de standaard app van je iPad of phone. Lees elkaar een stuk tekst of dialoog voor waarbij je ook je naam noemt. Luister dit terug, laat het evt. Je docent horen. Ben je tevreden, dan stuur je het fragment op. Na twintig minuten of een zelf te kiezen tijdspanne, moeten leerlingen so wie so hun product opsturen. Voordeel is dat je zowel als leerling, als bij de beoordeling kunt terugspoelen en opnieuw kunt luisteren.

Leerdoel

Kritisch naar jezelf luisteren, je uitspraak verbeteren en opnieuw daarmee oefenen.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Enige kennis van de uitspraakregels van de vreemde taal
  • Een dialoog of voorbereid stukje tekst

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Frank weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Frank

Vertaalmachines zijn een doorn in het oog van de taaldocent. Toch kun je ze ook creatief inzetten. Bijvoorbeeld door zelf als een correctiemachine van de vertaalmachine te funge...

maak zichtbaar voor iedereen in de klas hoe je iets zegt. Zo sla je meer vliegen in één klap. Leerlingen zien va elkaar wat ze antwoorden en corrigeren elkaar of helpen elkaar. ...