Oefenen met de uitspraak is soms een ondergeschoven kindje in de lespraktijk. Af en toe vraag je een leerling een stukje voor te lezen en luistert de rest, soms is er een mondel...

De ideale vertaalmachine bestaat niet
Vertaalmachines zijn een doorn in het oog van de taaldocent. Toch kun je ze ook creatief inzetten. Bijvoorbeeld door zelf als een correctiemachine van de vertaalmachine te fungeren.
Opdracht
1. Leerlingen bedenken een stukje tekst over een onderwerp naar keuze, hun idool, hun favoriete tv-programma, wat ze dit weekend hebben gedaan etc.
2. Deze tekst voeren ze in in de vertaalmachine en vertalen naar de gewenste doeltaal.
3. Daarna gaan de leerlingen in tweetallen en met behulp van een woordenboek of www.mijnwoordenboek.nl etc. de vertaling van de vertaalmachine controleren en verbeteren.
Ze letten daarbij op
- zinsvolgorde
- woordkeus
- correctheid
Leerdoel
Doel van deze oefening is dat leerlingen een idee krijgen van een correcte zinsvolgorde in de doeltaal, bewust leren kiezen van de juiste vertaling uit een woordenboek en tevens het nut en de nadelen van het gebruik van een vertaalmachine leren inzien. Vervolgopdracht zou kunnen zijn om tien woorden uit de eigen tekst in te voeren in WRTS en te leren.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Bekijk ook deze lesideeën van Frank
maak zichtbaar voor iedereen in de klas hoe je iets zegt. Zo sla je meer vliegen in één klap. Leerlingen zien va elkaar wat ze antwoorden en corrigeren elkaar of helpen elkaar. ...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Frank weten wat je van dit lesidee vindt.