Pasfoto school

De inrichting van eigen (droom)kamer beschrijven

Lesidee van Natalia Windt · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Presentatie, Oefening, Creatie, Klassikale toetsing, Toetsing op eigen tempo, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
22 mrt 2013

Leerlingen gebruiken plaatjes, tekeningen om eigen (droom) kamer in te richten en beschrijven de kamer. Daarbij formuleren ze de zinnen met de voorzetsels in de 3e/4e naamval. 

Opdracht

Leerlingen zoeken plaatjes m.b.v. de app educreations of tekenen de inrichting van eigen (droom)kamer. Leerlingen benoemen meubels/voorwerpen in het Duits (zelfst. nw. met het lidwoord).
Daarna beschrijven leerlingen de kamerinrichting en formuleren daarbij de zinnen met werkwoorden stehen/hängen/liegen, zelfst. nw. in de 3e nv. en voorzetsels in,an, auf, über, vor, unter, hinter, neben, zwischen. Leerlingen zoeken eventueel extra plaatjes om de zinnen met alle voorzetsels te formuleren.
Vervolgens formuleren de leerlingen de zinnen met het pers.vnw. ich, werkwoorden stellen/legen/hängen, de voorzetsels en zetten daarbij het zelfst. nw. in de 4e nv.
Leerlingen bespreken de schriftelijke formulering van de zinnen en nemen de mondelinge kamerbeschrijving op.
De leraar beoordeelt de schriftelijke en mondelinge uitvoering van de opdracht.

Leerdoel

Schriftelijk en mondeling in het Duits  de plaats van meubels/voorwerpen in de kamer benoemen en eigen handelingen bij de kamerinrichting beschrijven.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Betekenis van voorzetsels
  • Verschil in het gebruik van wisselende voorzetsels
  • Werkwoorden vervoegen
  • Werktijd aangeven, aanhouden

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Natalia weten wat je van dit lesidee vindt.