
De inrichting van eigen (droom)kamer beschrijven
Leerlingen gebruiken plaatjes, tekeningen om eigen (droom) kamer in te richten en beschrijven de kamer. Daarbij formuleren ze de zinnen met de voorzetsels in de 3e/4e naamval.
Opdracht
Leerlingen zoeken plaatjes m.b.v. de app educreations of tekenen de inrichting van eigen (droom)kamer. Leerlingen benoemen meubels/voorwerpen in het Duits (zelfst. nw. met het lidwoord).
Daarna beschrijven leerlingen de kamerinrichting en formuleren daarbij de zinnen met werkwoorden stehen/hängen/liegen, zelfst. nw. in de 3e nv. en voorzetsels in,an, auf, über, vor, unter, hinter, neben, zwischen. Leerlingen zoeken eventueel extra plaatjes om de zinnen met alle voorzetsels te formuleren.
Vervolgens formuleren de leerlingen de zinnen met het pers.vnw. ich, werkwoorden stellen/legen/hängen, de voorzetsels en zetten daarbij het zelfst. nw. in de 4e nv.
Leerlingen bespreken de schriftelijke formulering van de zinnen en nemen de mondelinge kamerbeschrijving op.
De leraar beoordeelt de schriftelijke en mondelinge uitvoering van de opdracht.
Leerdoel
Schriftelijk en mondeling in het Duits de plaats van meubels/voorwerpen in de kamer benoemen en eigen handelingen bij de kamerinrichting beschrijven.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Betekenis van voorzetsels
- Verschil in het gebruik van wisselende voorzetsels
- Werkwoorden vervoegen
- Werktijd aangeven, aanhouden
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Natalia weten wat je van dit lesidee vindt.