Bram front

Vergroten

Lesidee van Bram Joel · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Creatie, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
21 jan 2013

2-vmbo-tl/havo - foto-opdracht bij onderwerp vergroten. Kan met elke foto-bewerking app worden uitgevoerd, maar kan ook op de pc. 

Opdracht

1. Maak in duo's een foto van een onderwerp naar keuze. Gebruik van je mobiele telefoon is toegestaan.
2. Maak een kopie van de foto die exact twee keer zo breed is als het origineel
3. Maak een kopie van de foto die exact twee keer zo lang is als het origineel
4. Maak een kopie van de foto die exact twee keer zo lang en breed is als het origineel.
4. Plaats deze foto's in een Word document en beantwoord de navolgende vragen.
Vragen
a- geef zo precies mogelijk de lengte en breedte van elke foto.
b- bereken de omtrek van elke foto
c- bereken de oppervlakte van elke foto
d- welke foto is geen correcte vergroting van het origineel? Leg uit waarom!
e- hoeveel keer groter is de omtrek van de correcte vergroting dan die van het origineel?
f- hoeveel keer groter is de oppervlakte van de correcte vergroting dan die van het origineel?
g- Leg uit waar het verschil tussen antwoord e en f vandaan komt. Gebruik hierbij de theorie van het hoofdstuk!

5. Druk het document af en lever het op (datum) in. Vergeet niet beide namen erop te vermelden.

Deze opdracht telt mee als een SO. Gelet wordt op de netheid, de volledigheid van de antwoorden en de nauwkeurigheid.

Leerdoel

Ik gebruik deze opdracht ter ondersteuning van Moderne Wiskunde 2a vmbo-gt/havo, hoofdstuk 5 (vergroten). De leerdoelen zijn dezelfde als die van dit hoofdstuk. Doordat ze toestemming krijgen om 'iets met het mobieltje' te doen geef je in ieder geval een andere draai aan het onderwerp dan ze gewend zijn. Daarnaast kunnen ze met hun foto het geleerde in praktijk gaan brengen ter voorbereiding van de toets. Belangrijkste items: bij een correcte vergroting worden alle zijden met dezelfde factor vergroot en blijven alle hoeken gelijk. De omtrek wordt daarbij vergroot met de factor. De oppervlakte wordt daarbij vergroot met de factor x factor. Opdracht heeft een doorlooptijd van enkele dagen indien buiten school uitgewerkt. Vanzelfsprekend bespreken voor de toets!

Voorwaarden

  • 1 telefoon met camera per duo (of digitale camera)
  • toegang tot pc met MS-Word, liefst op school

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. Zorg voor een voorbeeld (foto's)
  4. Geef aan wat voor foto's niet toelaatbaar zijn!
  5. Stel duo's samen
  6. Bepaal inleverdatum

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Bram Joel · Auteur van dit lesidee · Heb het afgelopen maand gedaan. Heel positieve reacties omdat ze EINDELIJK eens iets met hun mobieltje mochten doen. Verrassend leuke foto's, variërend van portretten tot sportfoto's. Goed om te zien dat ze de theorie goed konden toepassen, zelfs beter dan ik had verwacht. Heeft ook geholpen om wat puntjes op de i te zetten in de voorbereiding naar de toets. Uiteindelijke resultaat (2 klassen) was een gemiddelde boven de 7. By far de beste toets dit schooljaar.

meer dan 4 jaar geleden

Marieke van Osch Kijk, dat is nou een goed voorbeeld van een flapped classroom :-)

meer dan 4 jaar geleden

Marieke van Osch Ben benieuwd hoe de leerlingen reageren op deze les, wanneer ga je hem inzetten Bram?

meer dan 4 jaar geleden