Img 8697

Absolute en relatieve afstand - aardrijkskunde

Lesidee van Boris Berlijn · Voortgezet onderwijs · Meer details
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening, Creatie
Lesidee van
Gemaakt op
26 jan 2015

Door vragen te stellen aan echte mensen (leraren) over hun woonplaats, vervoermiddel en tijdsduur van hun reis leerlingen een overzicht laten maken van deze gegevens en inzicht geven in de begrippen relatieve en absolute afstand.

Opdracht

De vraag om een docent in school te zoeken en die te vragen naar zijn of haar woonplaats, vervoermiddel en tijdsduur van de reis kun je verhullen in een QR-code. Je kunt het antwoord sturen door actief te vragen naar de woonplek: dus zoek een docent uit Utrecht (oid). Dit kan eventueel ook aan twee of meer docenten. Terug in het lokaal worden alle gegevens verzameld in een tabel. En adhv de gegevens een conclusie trekken. QR-code maken kun je via online tools of via applicaties op iPad of je computer. Voor het scannen van een QR-code kun je bijvoorbeeld i-nigma gebruiken. Daar heb ik hele goeie ervaringen mee. Heel snel en scant zelfs van grote afstanden en als de code half zichtbaar is.

Leerdoel

Leerlingen weten het verschil tussen de absolute en relatieve afstand en kunnen dat mbv een voorbeeld uitleggen aan een ander.

Voorwaarden

  • SMART Board of beamer is handig om de resultaten (de tabel) te laten zien.
  • Als de QR-code een URL bevat is WiFi natuurlijk vereist.

Stappenplan

  1. De QR-code klaar hebben voordat de les begint.
  2. QR-code delen met leerlingen. Kan via het SMART Board/beamer of als afbeelding delen via AirDrop
  3. Leerlingen op pad sturen en binnen 15 minuten terug verwachten in het lokaal.
  4. Informatie van de leerlingen in een tabel plaatsen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Boris weten wat je van dit lesidee vindt.