Khe101

Leerlingbespreking

Lesidee van Karel Hermans · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Presentatie, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
26 jan 2013

Zie je collega's in die kring voor je zitten. Ze kijken allemaal naar een iPad scherm waar jij de informatie en je vraag over een leerling hebt gepresenteerd.
Alle aandacht is bij het gesprek over jouw leerling, bij de vraag die jij stelt, notuleren is doet de app, ...

Opdracht

Bereid je leerlingbespreking (of rapportvergadering) voor in Nearpod.
Plaats op elke dia
- de naam van de leerling
- een foto van de leerling
- de informatie die van belang is (soc-emo, tot rapportcijfers, tot cito basisonderwijs, tot zelfadvies van de leerling)
- vraag aan de vergadering 
Formuleer de vraag (vragen) die je aan je collega's stelt zorgvuldig, bedenk vooraf nauwkeurig wat je precies wilt weten. 

Als voorzitter (mentor) bepaal jij welke informatie de vergadering ziet.
Bedenk welke werkvorm het best bij de vraag past die je aan je collega's voorlegt. Bij een brainstormvraag (Werkt Henk-Jan bij jou in de les) hoort een andere werkvorm dan de onderzoeksvraag (Onder welke omstandigheden werkt Farah het best bij ons in de les).
Bij een brainstormvraag is het een kwestie van verzamelen, bij de onderzoeksvraag past eerder de werkvorm "Denken - Delen - Uitwisselen". 

Leerdoel

Het doel van dit lesidee is om: een leerlingbespreking beter te structureren van een leerlingbespreking een werkmoment te maken

Voorwaarden

  • Iedereen heeft de app, wifi doet het
  • Kennis van de app en bediening ervan
  • of ruim tijd in om kennis van de app en bediening ervan ter plekke aan te bieden

Stappenplan

  1. Kondig van te voren aan dat de leerbespreking met nearpod wordt uitgevoerd.
  2. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  3. Bespreek de leerlingen
  4. Sluit af met een vraag hoe collega's de vergadering hebben ervaren

Tip voor op school

Het voelt voor velen de eerste keer 'raar' om via een gestructureerde digitale wijze een leerling te bespreken. Er zal sprake zijn van weerstand (Waarom mag ik niet gewoon zeggen wat ik van dit kind vind?). Het is goed om je collega's daar die eerste vergadering voor te bereiden. Nearpod biedt vele mogelijkheden. Het is maar de vraag of je bij een eerste bespreking al die mogelijkheden ook moet gebruiken. Overleg met de zorgcoördinator of teamleider in welke stappen je tot het gewenste eindstation kan komen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Laura Heller Hallo Karel, Een ontzettend leuk idee om mijn collega's te gaan prikkelen hoe je de ipad ook op een andere manier te kunnen gebruiken..Dan de vraag?; Is het mogelijk dat je dit kunt delen met anderen? Zo ja, graag!! alvast bedankt. MVG Laura

4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Karel

Het ophalen van voorkennis, verwachtingen peilen, of een startsituatie in kaart brengen. Ik gebruik answergarden in docententeams, met leerlingen als docent en als afdelingslei...