We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen...

Ziek in de klas!
In de luxe omstandigheid dat alle leerlingen uit mijn mentorklas de beschikking hebben over een eigen iPad, hoeft langdurig ziek thuis zitten niet meer te betekenen (stukken van) lessen te missen. Facetimen maar!
Opdracht
1. Begin klein, bijvoorbeeld met het opperen van de mogelijkheid voor langdurig zieke leerlingen een stukje van een mentorles te volgen vanaf thuis;
2. Ben vooraf helder over welk stuk les geschikt om te volgen. Publiceer dat bijvoorbeeld op de ELO of stuur de zieke leerling een bericht. Laat de verantwoordelijkheid liggen bij de leerling, als het gaat om 'er klaar voor zitten';
3. Laat een bevriende medeleerling met de zieke leerling Facetime-contact tot stand brengen*. Zo blijft de iPad van de docent vrij te gebruiken in de les en kunnen bij meerdere zieken meerdere medeleerlingen worden betrokken;
*Je zou als docent 'peer-koppels' kunnen maken, waardoor leerlingen in elk geval in tweetallen elkaars Apple-ID kennen.
4. Zet de iPad waarmee contact gemaakt wordt stil op een tafel (niet in de hand van een leerling). Houd rekening met weinig tegenlicht;
5. Besteed niet bovenmatig veel aandacht aan de zieke leerling. Hij of zij kijkt alleen maar mee met het lesonderdeel dat de moeite waard is.
Leerdoel
1. Verantwoordelijkheid van leerlingen vergroten;
2. Betrokkenheid bij elkaar (peer-koppels) vergroten;
3. Een zo breed mogelijk spectrum aan mogelijkheden met de iPad benutten en zorgen dat het gebruik 'ingebed' raakt (lees: 'normaal' wordt).
Voorwaarden
- Werken aan dat het gebruik hiervan 'normaal' wordt, waardoor de (mogelijke) hilariteit ervan af gaat.
Tip voor op school
1. Uiteraard kan Facetime ingezet worden in alle (vak)lessen. Ik schat in dat dat pas werkt na een proefperiode waarin een klas went aan de faciliteit. Aandachtspunt blijft dat het niet gaat draaien om het Facetimen an sich (!). 2. Lastig in te zetten wanneer in een les van leerlingen verwacht wordt dat zij zelf individueel hun iPad gebruiken.
Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn
In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Quirijn weten wat je van dit lesidee vindt.