Image

Samen zwanger!

Lesidee van Quirijn van den Berk · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Creatie
Gemaakt op
17 jun 2013

Een schooljaar duurt exact zo lang als een zwangerschap! Een mooie gelegenheid om elke eerste biologieles van de week te starten met het embryonale / foetale ontwikkelingsstadium-van-de-week. 

Opdracht

Wat doe je?
Gebruik MyBaby3D (of gewoon prachtige foto's die online te vinden zijn) om elke week in je biologieles te starten met een update van "hoe het met onze baby gaat". Is de 'bevruchting' in je eerste les, dan leef je samen toe naar de bevalling in (ongeveer) de laatste week van het schooljaar.

Waarom?
In bovenbouwklassen, waarin het thema 'embryonale ontwikkeling' al besproken is, heb je niet alleen een frisse start van de les. Je spreekt door het jaar heen - zonder dat het voor je gevoel extra lestijd kost - nog 's over bevruchting, navelstreng, vitamine B12, hormonen, antistoffen in borstvoeding, hartslag en bloedsomloop van de foetus en wat je er verder ook nog meer bij wilt halen. Over 'context' gesproken... 

Tip!
Voeg de afbeeldingen die je wekelijks gebruikt samen in een collage. Handig voor in het jaarboek van je eindexamenklas(sen)!

Leerdoel

1. Herhaling (examen)onderwerp 'Ontwikkeling van de mens' in bovenbouwklassen
2. Vaste en herkenbare structuur voor het begin van de eerste les van de week (en het effect dat je daarmee ongemerkt samen aftelt tot het einde van het schooljaar).

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Marieke Willems Leuk idee! Je kunt dit ook mooi koppelen aan seksualiteit en genderidentiteit. Vanaf wanneer weet je zeker dat het een jongetje/meisje is? Moet de klas nu een nieuwe naam kiezen?

4 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn

We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen...

In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...