Image

Les notu-LEREN!

Lesidee van Quirijn van den Berk · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Brainstorm / informatieverwerking, Oefening
Gemaakt op
28 jul 2013

Niet alleen voor de leerlingen die afwezig zijn tijdens een les... is het voor leerlingen goed te leren 'notuleren'. Hoofd- en bijzaken onderscheiden, scherp en duidelijk formuleren, een lesuur lang volledig bij de les zijn en verantwoordelijkheid nemen (voor een hele klas)!

Opdracht

1. Bespreek met je (mentor)leerlingen waarom het goed is allemaal een keer een hele les te 'notuleren';

2. Maak afspraken over wie wanneer aan de beurt is;

3. Leg uit wat goede 'notulen' in zich hebben en geef tips over het gebruik van Evernote om 'notulen' te maken;

4. Oefen in de eerste paar weken een paar keer met de hele klas om van een stukje les 'notulen' te maken. Bespeek knelpunten en start dan met het laten 'notuleren' van alle daaropvolgende lessen;

5. Laat de leerling die 'notuleert' - volgens de afspraken - de notulen binnen 48 uur uitwerken thuis en beschikbaar maken voor de rest van de klas. Dat kan ook betekenen dat de leerling de 'notulen' naar jou als docent stuurt, zodat je die (als PDF?) bijvoorbeeld in een aparte map op de ELO kunt verzamelen.

NB! Evernote is geen must voor deze werkvorm. Met het 'notitieblok' werkt het in principe net zo effeciënt.

Leerdoel

1. Hoofd- en bijzaken (leren) onderscheiden;
2. Scherp en duidelijk (leren) formuleren;
3. Objectief (leren) beschrijven;
4. Een lesuur lang volledig bij de les (leren) zijn;
5. Verantwoordelijkheid (leren) nemen;
6. Samen achteraf alle lessen van een semester / jaar nog kunnen 'terughalen'.

Voorwaarden

  • Kennis van Evernote
  • Strakke aansturing (met name in het voortraject)

Tip voor thuis

Het uitwerken van de 'notulen' gebeurt in de regel thuis. Een mooie gelegenheid voor ouders om 's mee te kijken. Een leerling die het lastig vindt om van zijn of haar krabbels heldere 'notulen' te maken, kan baat hebben bij het (mondeling) vertellen aan een ouder waar de les (in hoofdlijnen) over ging. Alleen dat is voor een ouder al aardig om 's te horen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Quirijn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn

We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen...

In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...