In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...

Gelukkig!
We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen bewust maken van waar ze gelukkig van worden!
Opdracht
Geluksdagboek
1. Maak in Evernote een notitieboek met als naam 'Geluksschriftje'.
2. Maak een foto van iets waar jij gelukkig van wordt. Op de foto kun je mensen, dingen, foto's op je kamer, iets lekkers te eten, een boek, je bed, je sportclub, een muziekinstrument, een mooi cijfers bovenaan een toetsblaadje of wat dan ook zetten.
3. Schrijf in je 'Geluksschriftje' een datum, plaats je foto erin en typ erbij waarom je gelukkig wordt van wat je gefotografeerd hebt.
Je begrijpt dat deze opdracht niet alleen vaker herhaald kan worden. Hij is ook uit te voeren als het gaat om waar je juist minder gelukkig van wordt.
Nabespreken in de klas is leuk, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen. Toch is deze opdracht ook heel inzichtelijk voor jezelf (zonder dat 'ie besproken wordt).
Leerdoel
Bewust worden van waar je positieve energie van krijgt in je dagelijks leven.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Tip voor thuis
Klets thuis eens over deze opdracht. Wie weet kom je door ouder(s) / verzorger(s) wel op nog meer dingen in je dagelijks leven waar jij positieve energie van krijgt :)!
Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn
Thema 'Ordening': Je ziet het meteen of...je ziet door de bomen het bos niet meer (lees: door de organismen de ordening niet meer). Als iets je helpt bij het ordenen van je geda...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Quirijn weten wat je van dit lesidee vindt.