We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen...

Feel good!
Sommige leerlingen zijn een ster in 'afzeiken' van klasgenoten. Bij sommige leerlingen valt dat gelukkig mee. De kleinste club is die van leerlingen die hun klasgenoten complimenten geven. Gewoon, kleine complimenten. Elke dag wel een paar.
Opdracht
Formulier maken in Google Drive
1. Maak als docent een formulier aan;
2. Schrijf een korte inleiding / instructie onder de titel ('Feel good!') van het formulier.
Bijvoorbeeld: "Schrijf van iedere leerling iets positiefs op. Liefst een karaktereigenschap. Als je dat lastig vindt, kun je ook denken aan waar een leerling goed in is (schoolvak, sport, instrument bespelen enz.) of aan dat een leerling veel humor of een goede kledingsmaak heeft. Er zijn maar twee regels: Zeg iets positiefs én... meen wat je zegt :)!"
3. Maak per leerling in je (mentor)klas een vraagregel aan (type 'Tekst'). Die kan klinken als 'Positief aan [naam] is:';
4. Laat de antwoorden in een spreadsheet verzamelen, zodat je per leerlingen alle positieve berichten kunt samenvoegen. Screen desnoods de opmerkingen die minder positief zijn dan je hoopte, voordat je overzichten print / verstuurt per leerling.
Je kunt ervoor kiezen leerlingen thuis - in alle rust - per leerling iets positiefs in te laten vullen!
Leerdoel
1. Zelfvertrouwen van leerlingen vergroten!
2. Leerlingen 'spelenderwijs' laten kennismaken met het gebruik van Google Drive.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Tip voor thuis
Met deze opdracht is glunderen van oor tot oor gegarandeerd. Laat leerlingen vooral de overzichten ook thuis op tafel toveren. Het doet ouders goed te zien dat de positieve kwaliteiten van hun zoon / dochter door klasgenoten gezien worden!
Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn
In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Quirijn weten wat je van dit lesidee vindt.