Image

Bladeren? H-App ik!

Lesidee van Quirijn van den Berk · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Presentatie, Creatie
Gemaakt op
13 aug 2013

Bij het thema 'Planten' worden brugklassers vaak op pad gestuurd voor het zoeken, drogen en inplakken van bladeren. Ik stel voor dat we ze voortaan op '(i)Pad' sturen om de benodigde bladeren vast te leggen! Bespaart tijd, gedoe met een plantenpers (hoewel dat ook iets nostalgisch heeft... mee eens!) en opgebolde schriften vol lijm.

Opdracht

1. Geef leerlingen de opdracht bijv. 5 verschillende bladeren te zoeken. Dat kan al op hun weg van school naar huis;

2. Laat leerlingen duidelijke foto's maken van de bladeren. Die hoeven dus niet op de grond te liggen, maar kunnen mooi aan de boom blijven hangen;

3. Leerlingen kunnen in iPhoto aan elke bladfoto toevoegen wat zij zouden moeten kunnen vertellen over het blad. Meestal zijn dat zaken als: type bladrand, type nervatuur, evt. naam van de boom/struik;

4. In Evernote kunnen leerlingen de bewerkte en opgeslagen foto's inladen in één notitie. Voor leerlingen die (nog) niet zo vaardig zijn met iPhoto, is er ook de optie om in de notitie de informatie bij de foto te typen natuurlijk;

Voor docenten die bang zijn dat sommige leerlingen het werk doen en hun bladfoto's doorsturen naar hun luie collega's: Voeg aan de opdracht toe dat leerlingen een foto van zichzelf met of bij 5 verschillende bladeren moeten (laten) maken.


 

Leerdoel

Leerlingen wél goed naar bladstructuren en -kenmerken laten zoeken en kijken (dat willen we graag in de brugklas!), maar het gedoe eromheen wegnemen.

Tip voor op school

Uiteraard zijn de foto's makkelijk uit te wisselen. Zo kun je leerlingen allemaal vragen hun meest bijzondere bladfoto (inclusief de info) naar je te laten verzenden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Quirijn weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Quirijn

We lijken leerlingen soms ongemerkt bang te maken met onze 'lessen' over drugs, alcohol, SOA, loverboys, pesten, discriminatie en recessies. Tijd voor iets positiefs: leerlingen...

In mentor- en studielessen wordt veel aandacht gegeven aan 'Hoe leer je?'. Vaak wordt veel tijd besteed aan het prikkelen van je brein en aan het maken van planningen. Maar... w...