De leerlingen maken aan de hand van een kort verhaal een aantal foto's die samen een kort filmpje vormen

Mijn muzieksterkte
- Primair onderwijs / Groep: 5 - 8
- Voortgezet onderwijs
- Speciaal onderwijs
De leerling bewust maken van de gevolgen van geluid dicht op zijn oren. d.m.v. meten met de app.
Opdracht
Het werkt als volgt:
De leerling ziet eerst de film over geluid en zet dan zijn hoofdtelefoon op. Een andere lerling meet de geluid binnen een meter van zijn hoofdtelefoon als ruimtelijk geluid of stralingsgeluid. Daarna legt de leerling de hoofdtelefoon op tafel of houdt hem vast, terwijl een andere leering een tablet of telefoon met de app tegen de oorschelp aan houdt en de sterkte meer. Daarna wordt aan de hand van de decibelmeter gekeken wat de gehoorschade van die sterkte op termijn is. Als alle leerlingen in bijvoorbeeld een grafiek zijn verwerkt kan er een eindgesprek of discussie plaatsvinden
Leerdoel
De leerling hebben leren samenwerken
De leerlingen hebben geleerd samen iets op te zoeken
De leerlingen hebben leren meten
de leerlingen hebben geleerd dat ze soms hun houding moeten aanpassen ( muzieksterkte)
de leerlingen hebben leren luisteren,
De leerlingen hebben geoefend in het voeren van een discussie.
De leerlingen hebben geleer om een conclusie uit een onderzoek te formuleren.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- laat de leerlingen in tweetallen eerst praten over het resultaat
- houdt een eindgesprek of discussie en besluit deze met de vraag"aan enekele leerlingen wat ze hebben geleerd en wat ze anders zullen gaan doen.
Tip voor thuis
Kijk eens hoe hard de muziek thuis staat.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat martin weten wat je van dit lesidee vindt.