Annika huizinga2

Klimaatgrafieken van Köppen

Lesidee van annika huizinga · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening, Toetsing op eigen tempo
Lesidee van
Gemaakt op
09 dec 2014

Köppen klimaatgrafieken zijn een van de lastigere AK-onderdelen in de onderbouw lesstof. In deze 5-delige lessenserie breng ik de Köppen criteria als 'Aardrijkskundige grammatica', waar we vervolgens actief mee aan de slag gaan! Met gebruikmaking van verschillende apps.

Opdracht

Les 1: Leerlingen laten kennismaken met verschillende klimaten (gebruik paragraaf uit methode), dit filmpje van SchoolTV is ook erg illustratief: http://www.schooltv.nl/no_cache/video/crid/20120712_klimaatzones01/

Ik gebruik de methode Buitenland (3e editie), par 2.2 behandel ik in les 1.

Les 2: De regels van het klimaat uitleggen middels een powerpoint/bord aantekeningen en een stroomschema.
Leerlingen hiermee laten oefenen via een puzzel: http://LearningApps.org/view551572

tip: het stroomschema en de links naar de puzzels deel ik met mijn leerlingen via Edmodo. Je kunt hier natuurlijk elke andere denkbare ELO voor gebruiken.

Les 3: Oefenen met Köppen met een Nearpod (Iedereen in de klas doet mee!) 
http://np1.nearpod.com/sharePresentation.php?code=03859cc0ad21f2f2483d313f1251304e-0

De slimmerikken geef je daarna een extra uitdaging met de puzzel: klimaten op hoge en lage breedte: http://LearningApps.org/view571223

Les 4: 30 grafieken oefenen in de klas (loop de klassenlijst af, projecteer de grafieken op het bord).

Les 5: (Oefen) SO in Socrative
Code: SOC #: 7271157
(met deze code kun je het (oefen)SO in Socrative inlezen!)


Helaas kan ik geen bestanden delen hier. Ben je geïnteresseerd in de ppt en het stroomschema? Stuur me ff en berichtje met je e-mail adres, dan stuur ik het je toe!

Leerdoel

Leerlingen kunnen een klimaatgrafiek aflezen; 
Leerlingen kunnen aangeven welke klimaatcode van Köppen bij een grafiek hoort;
Leerlingen kunnen aangeven waar op aarde deze klimaatgrafiek thuishoort.

Voorwaarden

  • Kennis van de apps Nearpod en Socrative en bediening ervan
  • Beamer nodig
  • Bij voorkeur 1:1 device (tablet, pc)

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat annika weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van annika

De draaiing van de aarde om de zon, en de gevolgen hiervan voor de stand van de zon is een lastig onderwerp in de onderbouw. Door leerlingen zelf te laten experimenteren met de ...

Een Augmented Reality vulkaanuitbarsting in het klaslokaal