Leerlingen gaan onderzoek doen naar een maatschappelijk probleem dat speelt in Nederland. De resultaten van je onderzoek verwerk zij in een presentatie, bijvoorbeeld iMovie of K...

Levensbeschouwing Mavo 3 PO Je eigen identiteit
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4 / Godsdienst
- Voortgezet onderwijs / VMBO gemengd/theoretisch / Klas: 3 - 4 / Maatschappijleer
Leerlingen gaan een film maken over zichzelf. In deze opdracht gaan ze nadenken over hun eigen identiteit, hun normen en waarden, interviewen personen die belangrijk voor hen en geven antwoord op levensvragen.
Opdracht
Beantwoord de onderstaande vragen: 1. Wie ben je? Denk hierbij bijvoorbeeld aan je naam, leeftijd, woonplaats, hobby’s, etc2. Hoe gaat het thuis? => vertel bv iets over je ouders, broers / zussen, opvoeding, sfeer, etc 3. Waar ben je trots op? 4. Wat zijn je kwaliteiten? 5. Wat zijn je valkuilen? 6. Wat heb je geleerd sinds je komst op het BC? => ben je veel veranderd of juist niet, heb je vrienden gemaakt, welke vaardigheden, welke kennis over jezelf 7. Welke twee bestaanservaringen hebben grote invloed op je gehad? => leg uit wat de ervaring was en waarom zijn ze belangrijk.8. Wie zijn de belangrijkste mensen in je leven? Interview een van deze personen en vraag hem of haar jou te omschrijven. 9. Waar hecht je veel waarde aan in je leven? (vb: spullen, mensen, gevoel, etc)10. Wat zijn je dromen? Toekomstplannen (sector, vervolgopleiding, beroep, etc)11. Antwoord op minimaal twee levensvragen uit het rijtje hieronder: - Is er leven na de dood? - Bestaat er een hogere macht (God)? - Gebeuren dingen met een reden? - Waarom ben ik hier? - Hoe wil ik leven? - Wat wil ik bereiken in mijn leven? - Als ik opnieuw mocht leven, wat zou ik anders doen? - Ben ik belangrijk voor anderen? - Wat is liefde? - Wat maakt me gelukkig? - Maakt geld gelukkig? - Waarom is er zoveel oorlog? - Wanneer weet je wie je bent? 12. Vrije keuze: als je me echt zou kennen, dan zou je weten …..
Leerdoel
- Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen identiteit - Leerlingen kunnen een aantal levensvragen voor zichzelf beantwoorden - Leerlingen maken interview vragen en stellen deze aan een belangrijk persoon - Leerlingen gaan nadenken over hun toekomst en dromen - Leerlingen leren werken met iMovie
Voorwaarden
- wifi
- iPads
- foto's die leerlingen meebrengen
Stappenplan
- 1. Doornemen opdracht en beoordelingsformulier, docent laat voorbeelden van iMovies zien
- 2. Leerlingen maken een plan van aanpak
- 3. Leerlingen gaan aan de slag met het beantwoorden van vragen 1 t/m 12
- 4. Leerlingen verzamelen beeldmateriaal voor in hun film
- 5. Leerlingen zetten hun materiaal in iMovie
- 6. Leerling laat zijn / haar film ter inspectie aan een medeleerling zien
- 7. Leerling levert zijn / haar iMovie in
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Annemarie weten wat je van dit lesidee vindt.