Medium

Zelfstandige tekstverwerking

Lesidee van Annelies Segers · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Flipped classroom / instructievideo, Oefening, Klassikale toetsing
Lesidee van
Gemaakt op
06 jan 2015

Een andere manier om de leerlingen een Latijnse/ Griekse tekst zelf te laten lezen

Opdracht

Een Latijnse tekst wordt in fragmenten verdeeld.  In een eerste fase krijgen leerlingen in groepjes van 2 à 3 elk één fragment om heel grondig door te nemen en te vertalen, aan de hand van een taak met richtvragen.  Die wordt dan door de leerkracht verbeterd.
In de tweede fase gaan de leerlingen dan in hun groepje hun fragment uitleggen en vertalen met de app Educreations.  
In de laatste fase bekijken de leerlingen dan de filmpjes van hun medeleerlingen om zo tot tekstbegrip van de hele tekst te komen.  Die wordt dan getoetst aan de hand van een korte evaluatie.

Leerdoel

Zelfstandige tekstverwerking

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • goede wifi-verbinding
  • voldoende iPads

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Geef de leerlingen een taak met richtvragen bij hun fragment.
  3. Verbeter de taak en vertaling.
  4. Geef een korte demonstratie van de app en maak duidelijke afspraken hoe de tekst erin moet komen.
  5. Laat de leerlingen hun instructiefilmpje maken.
  6. Laat de leerlingen nu alle instructiefilmpjes bekijken en een evaluatie over de tekst maken.

Tip voor op school

Je kan ook over bepaalde delen leerstof zelf instructiefilmpjes maken, die de leerlingen nadien op eigen tempo kunnen bekijken. Dat kan als ze nood hebben aan extra uitleg, maar ook als ze de les hebben gemist, vb. door ziekte.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Annelies weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Annelies

Een creatieve manier om leerlingen te laten bewijzen dat ze een Latijnse/ Griekse tekst hebben begrepen

Met de app kan je een cultuurles interactiever maken.