Tictactoe2

Wedstrijd optellen en aftrekken met een rekenpiramide

Lesidee van Arjen van den Broek · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening
Gemaakt op
30 jan 2015

Tel de twee getallen die in een rij naast elkaar staan bij elkaar op. Zet deze waarde in het vakje boven deze getallen. Vul alle vakjes en controleer of je het goed hebt berekend. Willekeurige piramide: Bij een willekeurige piramide zijn niet alle onderste velden gevuld maar 5 willekeurige velden. Hierdoor moet je zowel optellen als aftrekken. Persoonlijke records: Hier zie je de snelste tijden per level die op jouw telefoon/tablet zijn gemaakt.

Opdracht

Los de rekenpiramide zo snel mogelijk op.
De leerling die de piramide het snelste heeft opgelost heeft gewonnen.

Door op "Start" te klikken worden 5 cijfers van de piramide ingevuld en start de tijd
Door op "Controleren" te klikken stopt de tijd als de piramide goed is ingevuld.
Als de piramide niet goed is ingevuld worden de foute antwoorden getoond, de tijd blijft doorlopen en de fouten kunnen hersteld worden.

Als een leerling de snelste tijd haalt die ooit op de tablet is gemaakt dan wordt de tijd zichtbaar bij "persoonlijke records". Is de leerling het snelste van de hele wereld dan mag hij zijn naam invoeren en wordt zijn naam en tijd zichtbaar bij "Wereldrecords"

Level 1: Cijfers tussen 1 en 5
Level 2: Cijfers tussen 3 en 10
Level 3: Cijfers tussen 5 en 15

Level x: Cijfers tussen 2x-1 en 5x

Leerdoel

Oefenen met optellen en aftrekken door 10 sommen te maken in 1 piramide.

Voorwaarden

  • Stel van te voren het juiste level in.
  • Kies "Standaard piramide" om alleen optellen te oefenen
  • Kies "Willekeurige piramide" om optellen en aftrekken te oefenen

Stappenplan

  1. Geef de tablet aan de eerste leerling.
  2. Vraag om de piramide zo snel mogelijk op te lossen.
  3. Laat de tijd die hij/zij nodig had opschrijven.
  4. De leerling mag de piramide 3x oplossen, de beste tijd geldt
  5. Geef de tablet door aan de volgende leerling (laat controleren of het level nog goed staat) en herhaal bovenstaande stappen.
  6. De leerling die de piramide het snelste heeft opgelost heeft gewonnen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Arjen weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Arjen

Cijfer Boter Kaas en Eieren:Zet (sleep) om de beurt een getal in de Boter Kaas en Eieren vakjes. De blauwe speler speelt met de oneven getallen en begint. De rode speler spe...