
Optellen en aftrekken met de hongerige vis
- Primair onderwijs / Groep: 3 - 6 / Rekenen
Met de app 'Motion Math: Hungry Guppy' kunnen kinderen oefenen met het leren optellen, aftrekken en rekenen met negatieve getallen. Het is een spel voor kinderen van 4 jaar en ouder. Door de grote variatie in moeilijkheidsgraden is de app geschikt voor kinderen vanaf groep 1 tot en met de bovenbouw van de basisschool.
Opdracht
In de app staat een hongerige vis centraal. De vis zwemt in een onderwaterwereld. Uit het rif komen bubbels met getallen. Deze bubbels moet de leerling op elkaar slepen, zodat er een getal ontstaat. Echter, de vis eet alleen getallen die op zijn buik vermeld staan. De leerling moet de vis voeren met één of meer bubbels waarin getallen staan, die opgeteld of afgetrokken samen het gewenste cijfer geven. Hierbij is snelheid van belang. Als er te lang over de oefening wordt gedaan, krimpt de vis. De bubbels moeten niet te groot of te klein worden, want dan kan de vis ze namelijk niet eten. Op het moment dat de leerling alle bubbels opgegeten heeft, krijgt hij/zij levenspunten. De leerling krijgt hierbij extra mogelijkheden om de vis naar eigen smaak vorm te geven met kleuren. Daarnaast kan de moeilijkheidsgraad aangepast worden. De getallen die je moet tellen gaan hierbij omhoog. Op deze wijze kunnen leerlingen leren optellen en aftrekken tot honderd. Laat de leerlingen individueel oefenen met de sommen. Op het moment dat ze de rekensommen te moeilijk vinden, kunnen ze de hulp van klasgenoten vragen om de som adequaat op te lossen.
Leerdoel
Kerndoel 27: De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 uit het hoofd uitvoeren.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Een iPad per leerling of groepje leerlingen met de app er op
- Inzicht van het niveau van de leerlingen om de moeilijkheidsgraad van de sommen te bepalen
- Digibord aanwezig in de klas
- Concentratievermogen
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Doe samen met de leerlingen enkele sommen voor op het digibord (vooral bij jonge kinderen)
- Laat de leerlingen met de app sommen oefenen
- Spreek de opdracht na. Vraag hoe de leerlingen het oefenen met de sommen vonden: moeilijk/makkelijk.
Tip voor op school
De app kan ook met verschillende kinderen tegelijk gespeeld worden, zodat ze tegen elkaar spelen.
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Marit weten wat je van dit lesidee vindt.