Medium

Optellen van ongelijknamige breuken

Lesidee van Kim Mos · Meerdere sectoren · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening
Lesidee van
Gemaakt op
26 feb 2013

Een leerling gaat oefenen met het optellen van ongelijknamige breuken.

Op het bord geef je een instructie hierover.
 We doen dit aan de hand van de clowntjes methode.
Dit gaat als volgt bij noemers die niet gelijk zijn ga je een nieuwe noemer zoeken. Dit doe je door de noemers met elkaar te vermenigvuldigen. Je schrijft naast het = teken de nieuwe noemer met daarboven de breuk streep. Vervolgens het +teken er naast en daarnaast weer de nieuwe noemer met de deelstreep erboven. Dit vormt samen de mond van de clown ( je zet onder de gegeven noemers een boog met het x teken) Vervolgens pas je de tellers aan door de teller van de eerste breuk te vermenigvuldigen met de noemer van de tweede breuk. Je zet een pijl tussen de twee getallen daarna pas je de tweede teller aan op dezelfde manier ook door een pijl te zetten. Nu heb je het gezicht van de clown klaar.
vb 
1/3 +1/4=  /12+ /12= 4/12+ 3/12=

Opdracht

De leerling volgt de uitleg.

De leerling gaat naar de app.

De leerling gaat oefenen met optellen van ongelijknamige breuken. Samen met een tekenvel om zo de. Clowns te tekenen.

Leerdoel

Makkelijke speelse manier om ongelijknamige breuken bij elkaar op te tellen.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Hans ter Heide Het vermenigvuldigen van de noemers om breuken gelijknamig te maken werkt altijd maar vereenvoudigen van het antwoord is veelal nodig; als je het volgens de KGV methode doet vraagt dat aanvankelijk meer tafelkennis. Voor beide opties valt wat te zeggen.

meer dan 3 jaar geleden

Gerrit Davina Kim, een leuk idee.

meer dan 3 jaar geleden

Martine den Engelsen Het vermenigvuldigen van de noemers, om een breuk gelijknamig te maken, werkt heel goed bij bepaalde breuken, maar niet bij alle. Zoek dus naar de kleinst mogelijke gelijke noemer. Voorbeeld: 1/8 + 1/10 = 10/80 + 8/80 = ... terwijl 5/40 + 4/40 = 9/40 je sneller het goede antwoord op kan leveren, áls je tenminste een beetje begrip hebt van breuken. Ik hoop dat de leerlingen ook weten waarom 4/12 hetzelfde is als 1/3. Al spelend begrip ontwikkelen voor gebroken getallen. Kijk ook eens naar deze rekenapps voor breuken: Fractions App By Tap To Learn | Pizza fractions: beginning with simple fractions | Slice it! en Motion Math.

meer dan 4 jaar geleden