Medium

Engelse woordenschat voor groep 3

Lesidee van Esther Peters · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Klassikale toetsing
Lesidee van
Gemaakt op
19 mei 2013

De app kan toegepast worden bij een les Engels voor kinderen in groep 3. De docent neemt eerst alle woorden die in de app aan bod komen door. Vervolgens zoekt de docent afbeeldingen van deze woorden. In de les, die klassikaal maar ook in groepjes kan worden gegeven, laat de docent de afbeeldingen zien en spreekt het woord van de afbeelding uit. De bedoeling is dat de leerlingen het woord nazeggen. Het is de bedoeling dat de leerlingen het gesproken woord gaan koppelen aan de afbeelding en zo bekend worden met de betekenis van het woord. Na deze oefening herhaald te hebben, mogen de leerlingen op het tablet met de app gaan spelen. De woorden die ze van de docent gehoord en gezien hebben komen terug in de app. Het is de bedoeling dat de leerlingen, door de klassikale uitleg van de docent, in staat zijn om sneller de oefeningen op de app te voltooien. Daarnaast wordt de kennis van de woorden op een leuke en interactieve manier herhaald. Nadat de kinderen met de app hebben gespeeld, worden de woorden nogmaals door de docent herhaald en getoetst. De bedoeling is dan, dat door gebruik van de app, de woorden makkelijker zijn bijgebleven bij de leerling.

Opdracht

De bedoeling is om leerlingen in groep 3 meer vertrouwd te laten raken met enkele eenvoudige Engelse woorden. Nadat de docent de kinderen al kennis heeft laten maken met de woorden door afbeeldingen te laten zien en daarbij de woorden ook uit te spreken, gaan de kinderen aan de slag met de app. Nadat de kinderen alle spelletjes op de app hebben afgemaakt, kijkt de docent of de woorden bijgebleven zijn bij de leerling. Er zitten ook spelletjes op de app waarbij letters voorkomen. Voor de meeste leerlingen is het beter om deze spellen over te slaan omdat dit misschien nog te hoog gegrepen kan zijn voor de leerlingen. Echter bij leerlingen die snel en makkelijk leren kan het een mogelijkheid bieden tot verrijkingsstof, zodat de les ook voor hen uitdagend blijft.

Leerdoel

De leerlingen zijn aan het einde van de les bekender geworden met woorden uit de Engelse taal, ze kunnen een koppeling maken tussen een afbeelding en de bijbehorende betekenis. De leerlingen kunnen daarnaast verschillende Engelse woorden reproduceren. Voor leerlingen die sneller zijn in het verwerven van deze kennis bestaat de mogelijkheid om ook bekend te woorden met de aangeboden Engelse woorden in schrift.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan
  • de aanwezigheid van tablets
  • de leerlingen dienen vertrouwd te zijn met het gebruik van een tablet

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. De docent dient goed uit te leggen dat de leerlingen aan de slag gaan met de Engelse taal
  4. De docent laat de afbeeldingen en bijbehorende woorden herhaaldelijk horen en zien
  5. De docent verdeelt de leerlingen over de verschillende tablets en de app word gestart
  6. De leerlingen gaan aan de slag met de app en doorlopen de oefeningen
  7. De docent loopt rond en kijkt na het proces van de leerlingen op de app
  8. De docent bepaalt of er voor sommige leerlingen de mogelijkheid is om de moeilijker spellen met letters te doen
  9. Nadat de leerlingen klaar zijn, gaat de les klassikaal verderr
  10. De docent herhaalt de woorden met afbeeldingen en spreekt de woorden weer uit
  11. Na deze herhaling, spreekt de docent een woord uit en dienen de leerlingen de bijpassende afbeelding aan te wijzen
  12. Daarna laat de docent een afbeelding zien en dienen de leerlingen het bijpassende woord uit te spreken
  13. Hierna wordt de les afgesloten

Tip voor op school

Daarnaast kan het bij oudste kleuters onder begeleiding van de docent ook al aangeboden worden.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Esther weten wat je van dit lesidee vindt.