Image

Differentiëren met ICT (socrative)

Lesidee van Merlin Swart · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Toetsing op eigen tempo, Reflectie
Lesidee van
Gemaakt op
31 jan 2016

Test over een bepaald onderwerp door middel van een aantal vragen wat het niveau van de klas is. Het is een formatieve beoordeling. Door deze opdracht kun je tijdens de les werken in twee groepen: instructie en versnellers.

Opdracht

1.   Begin van de les: inloggen in Socrative en vragen beantwoorden (15 min)

2.
a.  Bij een percentage (zelf te bepalen) onjuiste antwoorden 
--> meedoen met de centrale instructie (30 min).   
 
b.  Bij een percentage (zelf te bepalen) juiste antwoorden en de vragen goed begrepen
-->  verder werken aan de opdrachten of verdiepingsopdrachten  (30 min).

3.  Afsluiting: check centraal of de aangeboden kennis goed is overgekomen (5min).

Leerdoel

Leerlingen worden niet beoordeeld voor een cijfer, maar weten door deze formatieve manier van beoordelen op welk niveau ze werken. Op deze manier is Socrative een mooie analysetool die je helpt om verschillen tussen leerlingen inzichtelijk te maken en om te zien waar je nog extra aandacht aan moet besteden in je lessen.

Voorwaarden

  • laptop of iPad
  • Kennis van de app en de bediening ervan

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Merlin weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Merlin

Met Book creator maak je je eigen practicumboek op de iPad. Je kunt hierin plaatjes, filmpjes en zelfs gesproken teksten of muziek toevoegen. Aan het einde van het jaar heb je e...

Laat leerlingen quizvragen beantwoorden over de lesstof.