Martine met ipad

Schatten, vergelijken en ordenen op gewicht

Lesidee van Martine den Engelsen · Meerdere sectoren · Meer details
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Brainstorm / informatieverwerking, Oefening
Gemaakt op
04 nov 2013

Dit lesidee is ook gepost op mijn blog over rekenapps: http://rekenapps.com/2013/11/05/weigh-the-world-lesideeen/, mét een filmpje van de ontwikkelaar.

Een app van Alexandre Minard waarin het gewicht van allerlei voorwerpen, dieren en beroemde bouwwerken (hierna: items) centraal staat. Kinderen vergelijken en ordenen deze items op basis van hun gewicht. Ze maken voortdurend een schatting: hoe zwaar zal het ongeveer zijn en is dit lichter of zwaarder dan dat?

Er zijn drie spelmodi:
- start met een snelle game om munten te verdienen;
- een muntenspel waarbij een nieuw item geopend kan worden, of meer munten verdiend;
- zelf één van de zes games kiezen om munten te verdienen: balans waarbij gewichten aan de rechterkant gesleept moeten worden, om het gewicht van het item aan de linkerkant te bepalen; balans waarbij aangegeven moet worden welke kant het zwaarst is; quiz: selecteer het juiste gewicht; 7 items sorteren van licht naar zwaar in zes stappen; balans om vrij mee te experimenteren: sleep gewichten en items zelf naar de rechter- en linkerkant en vergelijk!

De speler wordt dus beloond met munten, waarmee meer items 'gekocht' kunnen worden.

Bij de derde spelmodus vindt je ook een overzicht van alle items, van licht tot zwaar. Door te tikken op een item, wordt de naam en het gewicht hiervan getoond.

NB. Stel allereerst de app in op (g)ram, zodat het past bij onze maat voor gewicht.

Een prachtige app om heerlijk te experimenteren met gewichten van items van 'all over the world'.

De app is Engelstalig. Er is geen gesproken tekst. Veel afbeeldingen. Opdrachten worden in korte Engelstalige teksten weergegeven.

Opdracht

Stel tijdens lessen aardrijkskunde, geschiedenis of rekenen eens de vraag: 'Hoe zwaar schat je dat ... is?', 'Weegt ... meer of minder dan ...?' en 'Als je ..., ... en ... in volgorde zou moeten zetten van licht naar zwaar, welke volgorde is dat dan?'

Door dit soort vragen te stellen, leren kinderen na te denken over het gewicht van allerlei dingen, ook fictief, want hoe zwaar zal de aarde of de maan in het echt zijn? Bijna filosofisch...

Maak gebruik van een balans of weegschaal in de klas, laat kinderen eerst een schatting maken van het gewicht, of voorwerpen met elkaar vergelijken op basis van het gewicht. In de onderbouw komt dat neer op het voelen of wegen en inschatten of iets (heel) licht of (heel) zwaar is en of het (veel) lichter of (veel) zwaarder is dan andere voorwerpen. Er wordt gebruik gemaakt van natuurlijke- en referentiematen. In de bovenbouw kan dit allemaal gekoppeld worden aan standaard maten, zoals gram, kilogram en ton.

Voordat deze app ingezet wordt, kunnen de verschillende items via het digibord getoond worden. Ga het gesprek aan over wat het is, hoe zwaar het ongeveer zal zijn en vergelijk het met een ander item. Het is ook mogelijk - via een schermafbeelding uit de app - alle items als losse plaatjes uit papier te knippen en deze op de juiste volgorde te laten leggen, van licht naar zwaar. Wanneer dit in tweetallen gebeurt, kunnen er mooie gesprekken ontstaan over het gewicht van ieder item.

Wanneer er echte gewichten onder handbereik zijn, kunnen de leerlingen die gebruiken als referentiemaat, voor een aantal items (niet als het gaat om een ton).

Voorbeeld:
Leerling A: "Ik denk dat dit boek 100 gram weegt."
Leerling B: "Dat is zo zwaar" (en houdt het gewicht van 100 gram omhoog)
Leerling A: "Oh, dat is veel lichter. Het is vast iets van 250 gram."

De app kan klassikaal, in tweetallen of individueel ingezet worden. Wie heeft als eerste alle items geopend? De score en het aantal goed opgeloste opgaven, zijn via het startscherm linksonder (symbool grafiek) te volgen.

Leerdoel

Kerndoel 33:
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.
- groep 1 t/m 4 maakt gebruik van de afbeeldingen van de items; zij kennen de balans die in de klas wordt ingezet en werken veelal met natuurlijke maten;
- groep 4/5: deze app maakt gebruik van afbeeldingen en gewichten per item. Beide worden weergegeven (geen instellingsmogelijkheid) en afhankelijk van het niveau van de leerling maakt hij/zij er wel of geen gebruik van;
- groep 5 t/m 8 (e.v.) maakt gebruik van de afbeeldingen én het gewicht (in gram, kilogram of ton) van de items.

Voorwaarden

  • Kennis van de app (alg. maar ook de symbolen) en bediening ervan. Hierbij kan de leerkracht goed begeleiden, vooral in de onderbouw.
  • Kennis van gewicht: wat is gewicht? Begrippen als licht, zwaar, lichter dan, zwaarder dan kennen en kunnen toepassen.
  • Kunnen sorteren, ordenen van licht naar zwaar.
  • Een schatting kunnen maken van het gewicht (of het kunnen vergelijken op licht/zwaar) van alledaagse dingen: een appel, een sleutel, een kat, enz.
  • Algemene ontwikkeling: het is leuk als je weet wat de items voorstellen: het vrijheidsbeeld, een dinosaurus, de Eiffeltoren, de piramide van Giza en de aarde.
  • Kunnen samenwerken (overleggen, nadenken) met mede-leerlingen.

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving.
  3. Lees verder bij de opdracht. Het is geen uitgewerkte les van A tot Z, maar het zijn aanknopingspunten om de inhoud van een les zelf verder uit te werken.

Tip voor thuis

Voor ouders: speel dit eens samen met je kind(eren). Denk samen na over het gewicht van de items, ook leuk voor volwassenen. Want, hoeveel weegt een zappelin, dinosaurus of olifant eigenlijk? En als je er nu twee van in de balans legt, met hoeveel en welke items breng je de balans dan weer in evenwicht? Veel plezier!

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martine weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martine

Deze rekenapp bestaat uit twee onderdelen die elk uit drie niveaus bestaan: Zet de klok: Niveau 1: de klok op hele uren leren zetten, bijv. ‘Zet de klok op drie uur (03:00).’ ...

LetterSchool NL is in te zetten: - bij het leren schrijven van letters en cijfers; - bij het leren (her)kennen van letters en cijfers. Oefenen in het schrijfschrift kan vol...