Deze rekenapp bestaat uit twee onderdelen die elk uit drie niveaus bestaan: Zet de klok: Niveau 1: de klok op hele uren leren zetten, bijv. ‘Zet de klok op drie uur (03:00).’ ...

Oefen de tafelstrategieën
- Primair onderwijs / Groep: 1 - 6 / Rekenen
De tafelsommen staan allemaal gelijktijdig in beeld. Daardoor kan je de ene tafelsom gebruiken om de andere op te lossen. Oefen zo de handige tafelstrategieën:
6 x 4 = 4 x 6 (verwisselen);
6 x 4 = 5 x 4 + 4 (een keer meer);
9 x 8 = 10 x 8 - 8 (een keer minder);
3 x 7 = 21 dus is 6 x 7 = 42 (verdubbelen);
10 x 7 = 70, 5 x 7 is daarvan de helft: 35 (halveren).
Opdracht
Probeer zoveel mogelijk tafelsommen goed te beantwoorden. Weet je een som niet, kijk dan of het antwoord bij een andere som je kan helpen. Denk aan de tafelstrategieën!
Leerdoel
Bij kerndoel 25, groep 3 t/m 6:
- aanpakken/rekenstrategieën beter leren kennen, begrijpen, verwoorden en toepassen;
- controleren of berekeningen kloppen in het rekenen tot honderd, in het bijzonder de tafels van vermenigvuldiging;
- bij samenwerken: kritisch luisteren naar de manieren van rekenen van anderen.
Bij kerndoel 27, groep 3 t/m 6:
- gebruik maken van de handige strategieën;
- (beginnen met) het automatiseren en memoriseren van tafelproducten;
- vorming van een netwerk van tafelproducten;
- voortzetting en uitbreiding van het memoriseren van tafelproducten.
Voorwaarden
- Kennis van de app en bediening ervan
- Begrip van wat een tafelsom is.
- Kennis en begrip van genoemde tafelstategieën
- Een aantal tafels zijn al bekend (minimaal de 'weetjes' als 1x en 10x)
- De leerling is toe aan het vlot leren rekenen, oefenen en automatiseren van de tafels.
Stappenplan
- Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
- Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
- Laat de leerling individueel zoveel mogelijk tafelsommen oplossen.
- Laat de leerling nadenken over welke sommen nog meer op te lossen zijn, m.b.v. de al gegeven antwoorden (de strategieën toepassen).
- Controleer zo mogelijk samen met de leerling de nog openstaande antwoorden; hoever is de leerling gekomen? waarom lukken deze laatste sommen niet?
- Maak de super kruistafel samen af (of met een andere leerling).
Tip voor thuis
De genoemde stappen kunt u ook thuis volgen. Het is daarbij wel belangrijk dat u zelf de strategieën kent en kunt toepassen. Zo kunt u uw kind ondersteunen in het leren gebruiken van deze strategieën en daarbij oefenen in het automatiseren van de tafels. Probeert u zelf ook eens een super kruistafel. Hoever komt u? Misschien kan uw kind u een beetje helpen... Veel plezier samen!
Bekijk ook deze lesideeën van Martine
LetterSchool NL is in te zetten: - bij het leren schrijven van letters en cijfers; - bij het leren (her)kennen van letters en cijfers. Oefenen in het schrijfschrift kan vol...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martine weten wat je van dit lesidee vindt.