Martine met ipad

Oefen de tafels van 1 tot en met 20

Lesidee van Martine den Engelsen · Primair onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Klassikale instructie, Oefening
Gemaakt op
27 jan 2015

Tafelkluis is een leuke app om de tafels te oefenen en meer snelheid te ontwikkelen in het geven van de juiste antwoorden. Goed te gebruiken als automatiseringsoefening dus. Verder is het mooi dat ook de tafels boven de tien geoefend kunnen worden. Zo is er voor de goede rekenaars of kinderen uit hogere groepen ook voldoende uitdaging. Zie verder de review van Jasper Bloemsma en Martine den Engelsen: http://rekenapps.com/2014/06/18/de-tafels-van-1-tot-en-met-20-leren-tafelkluis/.

Opdracht

Laat uw leerling(en) de tafels oefenen met deze mooie app, om de tafels (tot 20) te automatiseren en memoriseren.

Voorwaarden:


Begripsvorming van wat is ‘keer’, aan de hand van concrete situaties (bijvoorbeeld het klaslokaal, het schoolplein of de supermarkt), waarbij de hoeveelheden zijn gestructureerd in rijen, groepjes, volgens een vast patroon.

Vanuit het herhaalde optellen, het rekenen verkorten naar een (eerst nog eenvoudige) vermenigvuldiging.

Gebruik maken van handige strategieën zoals verwisselen, één keer meer, één keer minder, verdubbelen en halveren.

Daarbij gebruik maken van ondersteunende modellen (rechthoek-, roostermodel of getallenlijn), contexten en tabellen.

Tips voor thuis:

Een goede app om de tafels te oefenen (automatiseren). Let erop dat uw kind ook begrijpt wat de tafels betekenen, start dus niet sneller dan op school met het oefenen van de tafels. Wordt er op school nog gewerkt aan de voorwaarden die hiervoor genoemd zijn? Kies dan een app die daarbij aansluit. Zie voor tips: http://rekenapps.com/2013/09/04/top-5-rekenapps-voor-begripsvorming-tafels/

Het leren van de tafelstrategieën helpt een leerling bij grotere vermenigvuldigingen deze strategieën ook weer toe te passen. Heeft een leerling al snel de tafels gememoriseerd, dan kan het zijn dat hij/zij zich deze strategieën niet goed eigen heeft gemaakt en ze dan dus niet kan toepassen bij opgaven als 17 x 350.

Leerdoel

Een start maken met het automatiseren en memoriseren van vermenigvuldigingen van de tafels van 1 tot en met 10. Snelheid ontwikkelen aan de hand van een game. Daarbij een tafelnetwerk ontwikkelen, waarbij geleerde tafelstrategieën opnieuw ingezet worden. Geleerde tafelstrategieën toepassen bij moeilijker vermenigvuldigingen (t/m tafel van 20). Het tafelnetwerk steeds meer uitbreiden en bestaande kennis onderhouden, ook in de hogere groepen.

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Martine weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Martine

Deze rekenapp bestaat uit twee onderdelen die elk uit drie niveaus bestaan: Zet de klok: Niveau 1: de klok op hele uren leren zetten, bijv. ‘Zet de klok op drie uur (03:00).’ ...

LetterSchool NL is in te zetten: - bij het leren schrijven van letters en cijfers; - bij het leren (her)kennen van letters en cijfers. Oefenen in het schrijfschrift kan vol...