Deze rekenapp bestaat uit twee onderdelen die elk uit drie niveaus bestaan: Zet de klok: Niveau 1: de klok op hele uren leren zetten, bijv. ‘Zet de klok op drie uur (03:00).’ ...

Oefen de tafels van 1 tot en met 20
- Primair onderwijs / Groep: 4 - 8 / Rekenen
Tafelkluis is een leuke app om de tafels te oefenen en meer snelheid te ontwikkelen in het geven van de juiste antwoorden. Goed te gebruiken als automatiseringsoefening dus. Verder is het mooi dat ook de tafels boven de tien geoefend kunnen worden. Zo is er voor de goede rekenaars of kinderen uit hogere groepen ook voldoende uitdaging. Zie verder de review van Jasper Bloemsma en Martine den Engelsen: http://rekenapps.com/2014/06/18/de-tafels-van-1-tot-en-met-20-leren-tafelkluis/.
Opdracht
Laat uw leerling(en) de tafels
oefenen met deze mooie app, om de tafels (tot 20) te automatiseren en
memoriseren.
Voorwaarden:
Begripsvorming van wat is
‘keer’, aan de hand van concrete situaties (bijvoorbeeld het klaslokaal, het
schoolplein of de supermarkt), waarbij de hoeveelheden zijn gestructureerd in
rijen, groepjes, volgens een vast patroon.
Vanuit het herhaalde optellen, het
rekenen verkorten naar een (eerst nog eenvoudige) vermenigvuldiging.
Gebruik maken van handige
strategieën zoals verwisselen, één keer meer, één keer minder, verdubbelen en
halveren.
Daarbij gebruik maken van ondersteunende modellen (rechthoek-,
roostermodel of getallenlijn), contexten en tabellen.
Tips voor thuis:
Een goede app om de tafels te
oefenen (automatiseren). Let erop dat uw kind ook begrijpt wat de tafels
betekenen, start dus niet sneller dan op school met het oefenen van de tafels.
Wordt er op school nog gewerkt aan de voorwaarden die hiervoor genoemd zijn? Kies
dan een app die daarbij aansluit. Zie voor tips: http://rekenapps.com/2013/09/04/top-5-rekenapps-voor-begripsvorming-tafels/
Het
leren van de tafelstrategieën helpt een leerling bij grotere
vermenigvuldigingen deze strategieën ook weer toe te passen. Heeft een leerling
al snel de tafels gememoriseerd, dan kan het zijn dat hij/zij zich deze
strategieën niet goed eigen heeft gemaakt en ze dan dus niet kan toepassen bij
opgaven als 17 x 350.
Leerdoel
Een start maken met het automatiseren en memoriseren van vermenigvuldigingen van de tafels van 1 tot en met 10. Snelheid ontwikkelen aan de hand van een game. Daarbij een tafelnetwerk ontwikkelen, waarbij geleerde tafelstrategieën opnieuw ingezet worden. Geleerde tafelstrategieën toepassen bij moeilijker vermenigvuldigingen (t/m tafel van 20). Het tafelnetwerk steeds meer uitbreiden en bestaande kennis onderhouden, ook in de hogere groepen.
Bekijk ook deze lesideeën van Martine
LetterSchool NL is in te zetten: - bij het leren schrijven van letters en cijfers; - bij het leren (her)kennen van letters en cijfers. Oefenen in het schrijfschrift kan vol...
Reageer op dit lesidee
Wil je reageren? Log in of meld je aan.
Wees niet verlegen
Schrijf de eerste reactie en laat Martine weten wat je van dit lesidee vindt.