Image

Vervolgopdracht boekverslag onderbouw

Lesidee van Dirk van der Meulen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel, Groep
Type
Presentatie
Gemaakt op
15 feb 2014

In deze vervolgopdracht naar aanleiding van het boekverslag wordt het leesblog gebruikt om in de onderbouw een presentatie/boekbespreking te organiseren.

Opdracht

Onderbouw: maak een presentatie naar aanleiding van het gelezen werk. Als je hetzelfde boek hebt gelezen, dan mag je opdracht samen doen. De presentatie duur max. 10 minuten. Voorafgaand aan de presentatie bestuderen jullie een rubric presenteren, een beoordelingsformulier dat de docent later gebruikt om jullie presentatie te beoordelen en kijken jullie naar filmpjes van slechte, gemiddelde en goede presentaties van leerlingen van jullie niveau. Discussieer na afloop over die filmpjes en hoe je op basis van de genoemde punten in de rubric en het beoordelingsformulier je presentatie het beste kunt gaan uitwerken. Het is de bedoeling dat je presentatie een informerend, analyserend en evaluerend gedeelte bevat. Informerend: korte samenvatting. Analyserend: iets over een of meerdere van de volgende verhaalelementen: tijd, ruimte, symbolen, thema, motieven, personages en vertelsituatie. Evaluerend: je eigen mening met bijbehorende argumenten! De volgorde van deze drie componenten mag je zelf bepalen.

Leerdoel

1. Leerlingen leren presenteren over een gelezen werk.
2. Ze leren de kern van hun mening hun leesblog om te zetten in een informerend, evaluerend en analyserend betoog.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Dirk weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Dirk

In deze lessenserie maken jullie kennis met de belangrijkste schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit de periode 1900-2000. Met behulp van een aantal apps maak j...

Naar aanleiding van een gelezen boek wordt er een creatieve verwerkingsopdracht gemaakt. De leerlingen mogen kiezen uit een keuzemenu creatieve opdrachten of zelf met een voorst...