Image

Taalvaardigheid: dagelijkse kost

Lesidee van Dirk van der Meulen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Oefening, Klassikale toetsing
Gemaakt op
15 feb 2014

In deze starter aan het begin van een taalles wordt er aandacht besteed aan spelling, interpunctie en vocabulaire.

Opdracht

1. Leerlingen gaan naar www.beterspellen.nl 
of gebruiken de app. Ze maken de spellingstest op niveau-2F of -3F (beide VO). Ze controleren hun antwoorden.
2. De docent bespreekt de test met hen na. Hij/zij houdt een woorddossier bij, waarin alle interessante, moeilijke woorden cumulatief worden bijgehouden. In een lesjaar groeit dit woorddossier uit tot een omvang van 200+ woorden. Leerlingen houden hun eigen exemplaar van het woorddossier bij in de app Evernote of in hun schrift.
3. Eenmaal per week wordt via www.woordspot.nl een extra woord aan het woorddossier toegevoegd.
4. Elke 25 woorden volgt er een cumulatieve toets. Na hevig protest kan de docent ervoor kiezen niet meer dan 100 woorden tegelijk te toetsen (dus de volgende toets te baseren op de woorddossieritems 101 t/m 125). Als stok achter de deur wordt bij elke toetsing een digitaal exemplaar van het woorddossier op de Magister-ELO geplaatst.
5. Om de visuele aard van het geheugenpaleis van elke leerling te bestendigen, maken/zoeken leerlingen een plaatje bij elk woord dat in het woorddossier wordt toegevoegd. Voorbeeld: zoeken via Google Afbeeldingen of wat dies meer zij en selectie van relevante afbeeldingen verwerken in een collage met behulp van de app PicCollage.

Leerdoel

1. Leerlingen onderhouden hun taalvaardigheid en breiden die uit door de spelling van werkwoorden dagelijks te oefenen.
2. Door de tests die moeilijke woorden bevatten en woordspot.nl breiden leerlingen hun vocabulaire uit.
3. Leerlingen trainen hun geheugen en het absorptievermogen van hun korte- en langetermijngeheugen door visuele cues te maken bij elk te leren woord.
4. Leerlingen leren plannen en organiseren doordat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het bijhouden hun woorddossier.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Dirk weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Dirk

In deze lessenserie maken jullie kennis met de belangrijkste schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit de periode 1900-2000. Met behulp van een aantal apps maak j...

Naar aanleiding van een gelezen boek wordt er een creatieve verwerkingsopdracht gemaakt. De leerlingen mogen kiezen uit een keuzemenu creatieve opdrachten of zelf met een voorst...