Image

Quiz laten maken

Lesidee van Dirk van der Meulen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Groep
Type
Oefening
Gemaakt op
16 feb 2014

Leerlingen gaan aan de andere kant van de tafel zitten met de docentapp van Socrative. Ze verzinnen vragen op basis van een hoofdstuk uit het lesboek Nederlands. In groepjes wordt de quiz gemaakt met de leerlingapp van Socrative.

Opdracht

1. Download Socrative Teacher Clicker uit de appstore en maak een account aan.
2. Een klas van 30 leerlingen wordt in groepjes van vijf ingedeeld.
3. De lesstof van het te leren hoofdstuk wordt over de vijf leden van het groepje verdeeld. Bijvoorbeeld: verhaaltheorie, grammatica, spelling taalschat en leesvaardigheid of taalfouten.
4. Elke leerling krijgt een kwartier om een quiz van 5-10 vragen te maken (open vraag of multiple choice).
5. Daarna loggen de vier anderen in op de quiz van de vijfde leerling en ze maken de quiz.
6. Dit wordt herhaald, totdat alle quizzen van het groepje onderling zijn gemaakt.
7. Na afloop bespreekt het groepje onderling wat er fout ging. Op basis van deze korte foutenanalyse kunnen leerlingen zich gerichter voorbereiden op de toets.

Leerdoel

1. Actief de leerstof verwerven door vragen te leren maken en de bijbehorende antwoorden te bedenken.
2. Formatie evaluatie: wat kan ik al wel en wat nog niet?
3. Overleggen over taakverdeling en samen een foutenanalyse maken.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Dirk weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Dirk

In deze lessenserie maken jullie kennis met de belangrijkste schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit de periode 1900-2000. Met behulp van een aantal apps maak j...

Naar aanleiding van een gelezen boek wordt er een creatieve verwerkingsopdracht gemaakt. De leerlingen mogen kiezen uit een keuzemenu creatieve opdrachten of zelf met een voorst...