Image

Literatuuronderwijs 1900-2000

Lesidee van Dirk van der Meulen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Flipped classroom / instructievideo, Creatie, Klassikale toetsing
Gemaakt op
11 feb 2014

In deze lessenserie maken jullie kennis met de belangrijkste schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit de periode 1900-2000. Met behulp van een aantal apps maak je een aantal creatieve opdrachten.

Opdracht

1. Kijk thuis naar mijn minicollege over de periode 1900-2000 (slides + voiceover): http://youtu.be/XtsvaZuLNiQ
2. In de les doen we een toets via Socrative om te kijken of de platte kennis is blijven hangen. 3. Jullie kiezen een auteur uit die je hebt leren kennen via de PPT en laden een afbeelding van hem of haar in de app Morfo. Jullie brengen de auteur tot leven en spreken een tekstje in van ongeveer twee minuten. Via een schrijfapp, zoals Evernote, maak je eerst een tekst over zijn of haar leven, die je baseert op objectieve bronnen die je via internet hebt gevonden. 4. Je maakt met behulp van een mindmapapp, zoals Simple Mind, een mindmap van de literair-historische periode, waarbij je de literatuuropvatting van het modernisme en postmodernisme en bijbehorende auteurs erin verwerkt. 5. Maak een collage van de context waarin de auteur leefde mbv PicCollage. 6. Qua verwerkingsopdracht mag je kiezen uit stap 3 tot en met 5. Lever je opdrachten via Showbie in.

Leerdoel

Kennis opdoen van de periode van de Nederlandse literatuurgeschiedenis 1900-2000.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Marieke van Osch Het lijkt wel of het filmpje offline is gehaald, ik hoop dat de auteur dit weer online kan zetten.

bijna 2 jaar geleden

Monica verhaaren Leuk idee, maar het filmpje werkt niet. Is het verwijderd? Of ligt het aan mijn i-pad?

bijna 2 jaar geleden

Maartje Van der kroef Leuk! Wel meer onderbouw georiënteerd qua opdracht.

meer dan 3 jaar geleden

Dirk van der Meulen · Auteur van dit lesidee · Wat een goed lesidee!

meer dan 3 jaar geleden

Bekijk ook deze lesideeën van Dirk

Naar aanleiding van een gelezen boek wordt er een creatieve verwerkingsopdracht gemaakt. De leerlingen mogen kiezen uit een keuzemenu creatieve opdrachten of zelf met een voorst...

In deze starter aan het begin van een taalles wordt er aandacht besteed aan spelling, interpunctie en vocabulaire.