Image

Keuzemenu boekverslag

Lesidee van Dirk van der Meulen · Voortgezet onderwijs · Meer details
Categorieën
Doelgroep
Individueel
Type
Creatie
Gemaakt op
15 feb 2014

Naar aanleiding van een gelezen boek wordt er een creatieve verwerkingsopdracht gemaakt. De leerlingen mogen kiezen uit een keuzemenu creatieve opdrachten of zelf met een voorstel komen. Het is de bedoeling dat het alternatief ook creatief is en een soortgelijke belasting van de leerling vergt.

Opdracht

1. De leerlingen kiezen welk boek ze willen lezen, bijvoorbeeld via www.lezenvoordelijst.nl Op deze website zijn zowel literatuur als jeugdboeken te vinden.
2. Achter de schermen en tijdens het Vrij Lezen in de les lezen de leerlingen het boek uit. De docent spreekt een datum af, waarop de leerlingen hun boek uitgelezen moeten hebben.
3. De leerlingen houden een leesblog bij, bijvoorbeeld met de apps Blogger of gewoon Evernote. In dit blog noteren ze elke week de datum en wat ze van het boek tot nu toe vinden. In de vervolgopdracht wordt uitgewerkt wat met het blog verder wordt gedaan.
4. Het boek is uit! Leerlingen kiezen voor een bepaalde creatieve verwerkingsopdracht of komen zelf met een voorstel.
4A. Leerlingen maken een literaire mindmap van hun boek met als vertakkingen de verhaalelementen (tijd, ruimte, thema, motieven, symbolen, personages, vertelsituatie en plot). Ze gebruiken de app SimpleMind, een andere mindmapapp of gewoon A3.
4B. Leerlingen maken een storyboard/strip van de plot  van hun boek. De apps ComicBook of Bubble kunnen hiervoor worden gebruikt. Als voorbeeld kunnen leerlingen kijken naar: http://www.schooltv.nl/weekjournaal/2205296/mr-right/item/2459936/
4C. Leerlingen maken een PuppetPalanimatie van de plot van hun boek.
4D. Leerlingen maken een interactief boek met BookCreator dat gebaseerd is op het gelezen werk.
4E. Leerlingen komen zelf met een voorstel.

Alles wat je via Showbie kunt inleveren, mag je digitaal inleveren. Analoge verwerkingsopdrachten moet je gewoon meenemen naar de les.

Leerdoel

1. Leerlingen leren een boek uitzoeken en hun smaak te ontwikkelen.
2. Leerlingen oefenen hun schrijfvaardigheid en het verwoorden van hun eigen mening.
3. Leerlingen leren hoe ze hun leeservaring in een creatieve opdracht kunnen verwerken.

Voorwaarden

  • Kennis van de app en bediening ervan

Stappenplan

  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving

Reageer op dit lesidee

Wil je reageren? Log in of meld je aan.

Wees niet verlegen

Schrijf de eerste reactie en laat Dirk weten wat je van dit lesidee vindt.

Bekijk ook deze lesideeën van Dirk

In deze lessenserie maken jullie kennis met de belangrijkste schrijvers uit de Nederlandse literatuurgeschiedenis uit de periode 1900-2000. Met behulp van een aantal apps maak j...

In deze starter aan het begin van een taalles wordt er aandacht besteed aan spelling, interpunctie en vocabulaire.